عنوان | تحلیل پیکره بنیاد پیچیدگی عبارات اسمی در نوشتار آکادمیک زبان انگلیسی با لحاظ کردن رشته دانشگاهی، سطح مهارت زبانی، زبان اول و جنسیت |
نام دانشجو / طلبه | محمد احمدی |
استاد راهنما | رجب اسفندیاری |
استاد مشاور | عباسعلی زارعی موینی |
دانشگاه | دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی |
رشته تحصيلي | زبان انگلیسی |
مقطع تحصيلي | دکتری |
سال اخذ مدرک | 1399 |
تعداد صفحات | 179 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | جنسیت رشتههای دانشگاهی خوشههای واژگانی پیچیدگی گروه واژههای اسمی |
موضوع | جنسيت و زبان |
چکیده | برخلاف مکالمه، استفاده مکرر از گروه واژه های اسمی ویژگی بارز نوشتار آکادمیک است که این خود باعث میشود که پردازش متن برای خوانندگان کم مهارت تر دشوارتر شود. با استفاده از زیر مجموعه ای از مدل پیشنهادی مراحل پیشرفت نوشتار آکادمیک که توسط بایبر و همکاران در سال 2011 ارائه شد، مطالعه حاضر به بررسی تعریف کننده های گروه واژه های اسمی در نوشتار آکادمیک در رشته زبانشناسی کاربردی و پزشکی بالینی در بین نویسندگان مقالات پژوهشی فارسی زبان و سایر کشور ها و همچنین نویسندگان مقالات پژوهشی مرد و زن پرداخته است. بدین منظور 4 پیکره زبانی متشکل از چکیده مقالات پژوهشی در رشته زبانشناسی کاربردی )مجموعا 38769 کلمه(، چکیده پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته زبانشناسی کاربردی )مجموعا 38542 کلمه(، مقالات پژوهشی مولفین زن و مرد در رشته زبانشناسی کاربردی )مجموعا 417967 کلمه(، و مقالات پژوهشی در رشته زبانشناسی کاربردی و پزشکی بالینی )مجموعا 389390 کلمه( جمع آوری گردید. مقالات پژوهشی از بین مجلات معتبر بین المللی و داخلی و همینطور برنامه استخراج و شمارش )Stanford Core NLP( انتخاب شدند. با استفاده از یک برنامه برچسب گذار دستوری فراوانی تعریف کننده های گروه واژه های اسمی )یک برنامه کامپیوتری که در محیط برنامه نویسی پایتون نوشته شد(، محققین این مطالعه متون را برچسب گذاری دستوری نمودند، تعریف کننده های گروه واژه های اسمی را شناسایی کرده و فراوانی آنها را در بین independent-samples t-( گروه های مورد مطالعه بررسی نمودند. برای آنالیز داده ها از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل آنوا یکسویه ،)ordinal logistic regression( رگرسیون لجستیک ترتیبی ،)chi-sqaure test( آزمون مربع کای ،)test استفاده شد. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد )factor analysis( و تحلیل عاملی )one-way ANOVA( که تعریف کننده های گروه واژه های اسمی بصورت متوازن در بخش های مختلف مقالات پژوهشی توزیع نشده و الگوی توزیع آنها در بین این بخش ها مستقل از نوع رشته دانشگاهی است. متون بررسی شده در رشته پزشکی بالینی از نظر ساختاری فشرده تر از رشته زبانشناسی کاربردی بود و این بدان معنی است که پیچیدگی زبانی در نوشتار آکادمیک نمیتواند بدون درنظر گرفتن رشته و کاربرد محور )length-based measures( دانشگاهی مورد بحث قرار بگیرد. مدل ترکیبی متشکل از مشخصه های طول محور پیچیدگی گروه واژه های اسمی پیشگو های قدرتمند مهارت سطح زبانی نوشتار آکادمیک بودند. )function-based measures( همچنین، نتایج بدست آمده نشان داد که نویسندگان پایان نامه های دکتری نسبت به نویسندگان پایان نامه های کارشناسی ارشد از لحظ استفاده از تعریف کننده های گروه واژه های اسمی شباهت بیشتری به نویسندگان خبره مقالات پژوهشی داشتند. نویسندگان بین المللی از لحاظ استفاده از تعداد مجموع تعریف کننده های گروه واژه های اسمی، جمله واره های موصولی، و تعریف کننده های اختلاف معناداری با نویسندگان فارسی زبان داشتند. )post-modifying prepositional phrases( حروف اضافه پسین نویسندگان فارسی زبان بیشتر از نویسندگان بین المللی از خوشه های واژگانی برای تعریف کردن گروه واژه های اسمی استفاده میکردند که این بیانگر آن است که دانش زبانی نویسندگان فارسی زبان برای پیچیده سازی متن در مقایسه با همتایان بین المللی خود بیشتر واژه محور میباشد. سرانجام، مشخصه عبارتی و مشخصه گروه واژه های اسمی پیچیدگی زبانی در یک عامل قرار گرفتند که این یافته شواهد بیشتری از وابستگی متقابل دستور-واژه را ارائه میدهد. یافته های این مطالعه بینش جدیدی را در حوزه ابعاد مختلف پیچیدگی گروه واژه های اسمی در نوشتار آکادمیک ارائه میدهد. |
شناسه پایان نامه | 1745 |
تعداد بازدید | 27 |
|