عنوان | تبیین برنامهدرسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد |
نام دانشجو / طلبه | معصومه محمدحسینزاده |
استاد راهنما | محمود سعیدی رضوانی |
استاد مشاور | علی تقیپور |
دانشگاه | دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی |
رشته تحصيلي | برنامه درسی |
مقطع تحصيلي | دکتری |
سال اخذ مدرک | 1397 |
تعداد صفحات | 169 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حجاب عفاف تجربه زیسته پدیدارشناسی برنامه درسی پنهان مشهد اخلاق پزشکی حجاب دانشجویان پوشش دانشجویان ارزشهای عفاف دانشکده پزشکی مشهد عفاف گرایی هویت عفافگرایی هنجاری برمودای هویت عفافگرا هویت عفافگرایی آنومی هویتیابی هویت حرفهای سکولاریستی |
موضوع | پوشش زنان / حجاب |
چکیده | در این پژوهش به تبیین برنامهدرسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد پرداختهشده است. در این مطالعه نظریه زمینهای، 57 مشارکتکننده شامل 30 نفر دانشجو، 12 نفر عضو هیأت علمی و 15 نفر کارمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهصورت هدفمند و تئوریک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. اطلاعات جمعآوریشده بر اساس روش استراوس و کوربین 1998، از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه 2010 تحلیل شد. اعتبار و صحت دادهها بر اساس بررسی مجدد دادهها توسط شرکتکنندگان، استفاده از همتایان پژوهشی، سهسویهسازی بررسی و تائید شد. "آنومی هویتیابی عفافگرایی" تئوری ذاتی ظهور یافته و درواقع طبقه مرکزی پدیدارشده از دادههای این پژوهش در خصوص تبیین فرایند برنامهدرسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد بود. ماحصل این "آنومی هویتیابی"، در مراحل مختلف تحصیل و بهتبع آن در رویارویی با ابعاد، ویژگیها و مقتضیات خاص هر مرحله به شیوههای مختلفی تجلی مییافت. در این پژوهش این ظهور و بروز در سه مرحله کلی عیان و با عناوین "هویت عفافگرایی هنجاری"، "برمودای هویت عفافگرا" و "هویت عفافگرایی حرفهای سکولاریستی" نامگذاری شد. دانشجویان پزشکی در مواجه با "آنومی هویتیابی" کنش و واکنشهایی را از خود نشان میدهند که تحت تاثیر شرایط زمینهای مانند در سن ازدواج قرار داشتن، جو سیاسی - اجتماعی جامعه، باورها و ارزشهای فرهنگی جامعه و بهویژه شرایط مداخلهای نظیر ویژگیها فردی و خانوادگی دانشجو، منابع اطلاعاتی مورداستفاده وی و نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی در دسترس قرار دارند. این کنش و واکنشها بهصورت بههمریختگی طرحوارههای ذهنی موجود آنها در رابطه با عفاف و حجاب و نیز تلاش ایشان برای سازگاری با جو پزشکی تجلی مییافت. پیامد این فرایند "اباحهگری در عفاف و حجاب" بود. به نظر میرسد که مسئولین دانشکده پزشکی مشهد ابتدا باید شناخت بیشتری از نقش برنامهدرسی پنهان بر مباحث اخلاقی بهویژه عفاف و حجاب داشته باشند و ثانیاً باید توجه بیشتری به یادگیریهای غیررسمی (برنامهدرسی پنهان) در حوزه عفاف و حجاب داشته و تلاش نمایند از ظرفیتهای موجود در این دانشگاه جهت ترویج و نهادینهسازی اخلاق اسلامی پزشکی درزمینه پوشش و تعامل با جنس مخالف استفاده مناسبتری نمایند. |
شناسه پایان نامه | 1720 |
تعداد بازدید | 19 |
|