فهرست
پیشگفتار
مقدمه
بخش نخست: کلیات
فصل نخست: مفهوم حضانت کودک و تربیت مستحقین حضانت
1 . مفهوم حضانت کودک
مفهوم حضانت
حضانت در اصطلاح فقها
حضانت در اصطلاح حقوقدانان
مفهوم کودک
آغاز کودکی
پایان کودکی
2 . تربیت مستحقین حضانت
تربیت مستحقین حضانت در آراء فقها
تقدم مادر در امر حضانت در دوران شیرخوارگی کودک
مدت زمان استحقاق مادر در امر حضانت کودک
تقدم پدر و مادر بر سایر ارحام
مراتب اولویت امر حضانت پس از پدر و مادر
تربیت مستحقین حضانت در قانون و آراء حقوقدانان
در صورت دوام زندگی مشترک پدر و مادر
در صورت جدایی و طلاق پدر و مادر
در صورت فوت پدر یا مادر یا فقدان شرایط لازم برای حضانت در یکی از والدین
در صورت فقدان پدر و مادر یا فقدان شرایط لازم برای حضانت در هر دو
فصل دوم: ماهیت حضانت و حکم آن
1 . ماهیت حضانت در آراء فقها
بررسی مفهوم حق و حکم آن از دیدگاه فقها
مفهوم حق و آثار آن
مفهوم حکم و آثار آن
نحوه تشخیص حق از حکم
ماهیت حضانت در آراء حقوقدانان
2 . ماهیت حضانت در قانون و آراء حقوقدانان
تعریف حق و حکم از دیدگاه حقوقدانان
دیدگاه حقوقدانان در رابطه با ماهیت حضانت
آثار و نتایج حق دانستن حضانت
آثار و نتایج تکلیف دانستن حضانت
3 . حکم حضانت
ادله وجوب حضانت از دیدگاه فقها
کتاب
سنت
اجماع
عقل
مبنای وجوب حضانت
عینی یا کفایی بودن در وجوب حضانت
فصل سوم: شرایط مستحقین حضانت در آراء فقها و حقوقدانان
1 . شرایط مستحقین حضانت در آراء فقها
اسلام
حریت
قدرت
سلامتی
عقل
عدم ازدواج
مقیم بودن
امین بودن
عدم طلب اجرت زاید برای رضاع
2 . شرایط مستحقین حضانت در قانون و آراء حقوقدانان( موانع اجرا یا عوامل سقوط حق حضانت)
مواظبت از کودک و عدم انحطاط اخلاقی والدین
عدم ابتلا به بیماری های مسری
عدم سکونت حاضن
بخش دوم: مفهوم شناسی واژه «امانت» و بررسی آراء فقها
فصل نخست: مفهوم واژه «امانت» و واژه های متناظر آن و ارتباط میان این واژه ها
1 . مفهوم واژه «امانت» و واژه های متناظر آن
مفهوم شناسی واژه «امانت» و مشتقات آن
معنای لغوی واژه «امانت» و مشتقات آن
معنای اصطلاحی واژه «امانت» و مشتقات آن
مفهوم شناسی واژه «عدالت» و مشتقات آن
معنای لغوی واژه «عدالت»
معنای اصطلاحی واژه «عدالت»
مفهوم شناسی واژه «فسق» و مشتقات آن
مفهوم شناسی واژه «تظاهر یا تجاهر به فسق»
2 . ارتباط میان واژه های «امانت»، «عدالت» و «فسق»
فصل دوم: بررسی ادله و آراء موافقین و مخالفین اشتراط امانت حاضن
1 . موافقین اشتراط امانت حاضن و ادله ایشان
2 . مخالفین اشتراط امانت حاضن و ادله ایشان
3 . توجه به مصلحت کودک در شرطیت امانت برای حضانت
معنای لغوی مصلحت
معنای اصطلاحی مصلحت
جایگاه مصلحت در موضوع شرط امانت حاضن
بخش سوم: شرطیت امانت برای حضانت در قوانین و مقررات ایران
فصل نخست: میزان توجه قانون گذار ایران به شرط امانت حاضن
1 . بررسی ماده 1173 قانون مدنی در ارتباط با شرط امانت حاضن
نکات ماده 1173 قاونن مدنی
ابهامات ماده 1173 قانون مدنی
بررسی مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی زکر شده در ماده 1173 قانون مدنی
اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء
ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی
سوء استفاده از کودک یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدیگری و قاچاق
تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف
2 . بررسی موارد استعمال واژه «امانت» در قوانین و مقررات ایران
بررسی ماده 1186 قانون مدنی
بررسی ماده 1231 قانون مدنی
بررسی ماده 1248 قانون مدنی
بررسی ماده 2 قانون نحوه اهداء جنین به زوجین نابارور مصوب 82
بررسی ماده 6 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب 10/7/92
بررسی ماده 1187 قانون مدنی
بررسی ماده 181 قانون مجازات اسلامی مصوب 92
بررسی ماده 64 قانون امور حسبی
بررسی مواد 103 تا 125 و 130 تا 135 قانون امور حسبی
فصل دوم: راهکارهای تکمیل و اصلاح قوانین و مقررات ایران در باب شرط امین بودن حاضن
1 . تأمین مصلحت کودک
رعایت منافع و مصالح کودک در حوزه قوانین و اسناد بین الملل
رعایت مصالح کودک در حوزه قوانین و مقررات ایران
بررسی مفاهیم منفعت و مصلحت مطرح شده در اسناد بین المللی و قوانین ایران
2 . توجه به تربیت کودک در قوانین و مقررات
3 . تعیین مجازات های تعزیری یرای حاضن متخلف
یافته ها و پیشنهادات
فهرست منابع
شناسه کتاب
69260
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
ارتباط با ما
نشـانیمرکزقـم: بلوار الغدیر کوچه 10 پلاک 5
تلفـن: 58-32603357 (۰۲۵)
سامانهپیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
نشـانیدفترتهــران: بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجتدوست،پ ۵۶
تلفـــــــــــــــــــــــــــــــــن: ۴ ۴ ۹ ۳ ۸ ۹ ۸ ۸ (۱ ۲ ۰)