عنوان
|
بررسی نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ حجاب و راهکارهای عملی تحقق آن |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
سیاوش پورطهماسبی - شاپور نورآذر - آذر تاجور |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه گنجینه مجمع - مجمع جهانی اهل بیت (ع) - علمی تخصصی سال 4 پیاپی 38 و 39 |
تاریخ انتشار
|
ارديبهشت و خرداد - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حجاب اسلام فرهنگ رسانه راهکارها
|
موضوع
|
پوشش زنان / حجاب زن و جهانيشدن / جنسيت و جهانيشدن زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ
|
چکیده
|
در پژوهش حاضر، رسالت رسانه اسلامی در ترویج حجاب برتر و راهکارهای عملی تحقق مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی بوده است به علاوه گردآوری دادههای لازم جهت پاسخگویی به سوالهای پژوهش، کلیه منابع و مراجع مرتبط و در دسترس با استفاده از فرم گردآوری دادهها تحلیل و یافتهها به شیوه کیفی تحلیل شده است. در این پژوهش رسانهها با کارکردهایی چون آفرینش اسطوره، سرگرمی و تفریح و هویت یابی به ارایه حجاب برتر درجامعه اسلامی میپردازد. که البته در این بین رسانه در فرایند ترویج حجاب در جامعه با تهدیداتی چون؛ بصری شدن فرهنگ حجاب، بلوغ زودرس، تاکید بر سطح، تزلزل ارزشها، کاهش نهادهای دینی، مصرفگرایی و نیز با فرصتهایی چون ترویج فرهنگ و اخلاق جهانی، از بین بردن مرزها، تعامل با دیگران، آگاهی از سایر فرهنگها و ادیان و ... پرداخته میشود. نتیجهگیری کلی این است که در دوران حاضر «حجاب» خود در عرصه رسانه و ارتباطات تجلي مي يابد و بدون رسانه ها در دوران نوين اصولاً تبليغ و ترویج حجاب نمیتواند صورت گیرد و رسانه اسلامی با زدودن گرد خرافه و عقاید منحط از چهره حجاب و جلوگیری از راهیابی بدعت در حجاب، با موشکافی راه را برای افکار متحجر مسدود میسازند.\r\n میتوان گفت مسأله حجاب و ارتباطات چه در سطح فردی و چه در سطح جمعی خود نوعی از آیین و مراسم است که در متن فرهنگهای مختلف شکل میگیرند و معنا مییابند. و با ارائه راهکارهایی در حوزة رسانهای حجاب سعی بر از بین بردن مسایل مربوط به حجاب و زمینهسازی حجاب برتر در جامعه اسلامی بوده است.
|