عنوان | حجاب و عفاف از منظر فقه، تاريخ و حقوق بینالملل |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه گنجینه مجمع - مجمع جهانی اهل بیت (ع) - علمی تخصصی سال 4 پیاپی 38-39 |
تاریخ انتشار | ارديبهشت و خرداد - 1389 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حجاب حقوق فقه عفاف اقلیتها |
موضوع | زن در اديان، اقوام و ملل زن در قرآن پوشش زنان / حجاب پوشش زنان در تاريخ حيا و عفت / پاکدامني / اخلاق جنسي |
چکیده |
گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش فطری در میان زنان و مردان است. اما میزان و شکل آن رابطۀ مستقیمی با اخلاق و فرهنگ جوامع داشته و دارد. احکام اسلام براساس جلب مصالح و دفع مفاسد مبتنی بر فطرت پاک انسان و عدم ضرر است. خالق انسان بهتر از هر نهاد منبعی میداند که نیاز فطری انسان چیست؛ زیرا بدون تردید اگر پروردگار را تنها علت اصلی پیدایش عالم هستی بدانیم، به طور قطع علم و عدالت آن ذات بیهمتا اقتضا دارد که منبع اصلی قانونگذاری نیز برای رفتار و گفتار شخصی و اجتماعی انسان باشد.\r\nتاریخ مکتوب انسانی مدنی، بر این واقعیت گواهی میدهد که همزمان با آغاز زندگی اجتماعی بشر، در قالب خانواده، خویشاوندان و جامعه، مفاهیم محرم و نامحرم و گونهای از حریمگیری و محدودیت، به عنوان معیار بایدها و نبایدها در برقراری روابط جنسی، شکل معاشرت، چگونگی تماس گفتاری و پوشش بدنی، مطرح بوده و جلوه حجب، حیا و عفاف او به حساب میآمده است. ولی چهار قرن پیش، در اثر رنسانس در غرب فرهنگ شرم ستیزی و عفتگریزی، طراحی گردید. با این تحول، محرم و نامحرم معنای خود را از دست داد، شرم، حیا و عفت همراه با لباس زن فرو ریخت، تمام محدودیتها، در تعامل دو جنس مخالف، از میان برداشته شد و پوشش اندام مشخص کنندۀ جنسیت زن، نشانه عقب ماندگی و مخالف حق آزادی او قلمداد گردید.\r\nاز آن جا که در دهههای اخیر برخی کشورهای اروپایی محدودیتهایی برای پوشش زنان مسلمان وضع نمودهاند، لذا تبیین حقوق اقلیتهای در حقوق بینالملل ضروری میباشد. این مقاله ضمن اشاره به مفاهیم، مبانی و تاریخچهی حجاب، به بررسی این مقوله از منظر فقهی و حقوقی (داخلی و بین المللی) میپردازد. در نهایت برآیند مقاله این است که با احراز شرایط در مورد مجرم، عمل بیحجابی، جرم تلقی میشود و قابل مجازات است و ممنوع دانستن حجاب نقض حقوق بشری افراد و آزادی دینی آنان است و بیشتر ناشی از فشارهای سیاسی و اجتماعی میباشد. |
کد مقاله | 9897 |
تعداد بازدید | 1323 |
|