عنوان | تصویر زن در سینمای ایران سالهای (سالهاي 84-80) (قسمت اول) |
تعداد صفحات | 4 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت - شركت ایرانچاپ (موسسه اطلاعات) - علمی تخصصی سال 4 شماره 1 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | فروردين - 1388 |
درجه علمی | ندارد |
محدوده صفحات | 69-66 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در سینمای ایران |
موضوع | زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات زن و سينما |
چکیده |
این مقاله با هدف «بررسی توصیفی تصویر زن در فیلمهای پر فروش و منتخب هیأت داوران جشنواره فیلم فجر از دیدگاه جامعه شناختی» نگاشته شده است در این مقاله، تصویر زن با توجه به متغیرهای اندازه نما، نوع حضور بازیگران از نظر شخصیت اصلی، فرعی، تعداد، نقش اجتماعی (سطح اشتغال، نوع شغل) فعالیتهای شخصیتهای (فرعی- اصلی) زن، رفتارهای خشونت بار بر علیه زنان واکنش منفی زنان به هنگام رویدادهای متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفته است. مقاله از نوع مطالعات کیفی است که به روش تحلیل محتوا انجام گرفته، چارچوب نظری آن تلفیقی از نظریههای فمینیسم، ساختارگرایی و برجسته سازی است. واحد تحلیل، نما با توجه به طول زمان به ثانیه و شخصیتهای فیلم میباشد. سپس با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی و با استفاده از جداول یک بعدی و دو بعدی و نمودارها و آزمونهای mannwhitny, independent semplettes و مجذور خی دو، متغیرها بررسی شده است پس از بررسی نتایج زیر به دست آمده است در مجموع آنچه از زن به تصویر کشیده شده زنی ضعیف و وابسته است که تحت فشار ایدئولوژی پدرسالارانه و در موضعی انفعالی و زیردست قرار دارد که در صورت قدرتمند بودن در فعالیت خانگی و سنتی و نقش مادر محوری، موفق بوده است. از مجموع یافتههای به دست آمده از مقایسه دو گروه میتوان نتیجه گرفت، تصویر غالبی از زن در دو گروه فیلمهای پرفروش و منتخب تقریباً با هم برابرند و برخلاف انتظار دیدگاه هیأت داوران جشنواره فیلم فجر در مورد زن با عامه مردم تفاوت چندانی نمیکند. |
کد مقاله | 9558 |
تعداد بازدید | 1084 |
|