• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه وضعیت روان‌شناختی دانش آموزان و دانشجویان دختر در دوران قاعدگی
تعداد صفحات 11
نویسنده محمدرضا شعیری - مهدیه عطری فرد - پروین شجاعی - مریم تقی زادورجوی
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد سال 15 پیاپی 76
تاریخ انتشار شهريور - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه سندرم پیش از قاعدگی  قاعدگی  وضعیت روان‌شناختی  دانش‌آموز و دانشجو  
موضوع افسردگي زنان     بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     حيض / عادت ماهيانه     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده مقدمه و هدف: تجربه فرایندهای روان شناختی، هیجانی و جسمانی مرتبط با قاعدگی، استرس زا بودن این نشانه‌ها و گاه مداخله آنها با زندگی روزمره فرد، اهمیت توجه به قاعدگی را مورد تأکید قرار می‌دهد.\r\nروش کار: پژوهش حاضر پیرو طرح علی- مقایسه‌ای است به گونه‌ای که دو گروه از آزمودنی‌های دانش آموز و دانشجو در دوره قاعدگی و غیر قاعدگی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه 50 دانش آموز دختر از یکی از مدارس مناطق مرکزی تهران و 100 دانشجوی دختر نیز از یکی از دانشگاه‌های تهران با روش نمونه گیری داوطلبانه برگزیده شدند. آزمودنی‌های تحقیق 2 بار مورد آزمایش قرار گرفتند. بار اول در فاصله هفته قبل از قاعدگی تا یکی دو روز اول قاعدگی (روزهایی كه آنها به عنوان روزهای ملال اعلام کرده بودند) بار دوم در فاصله 10 تا 15 روز بعد از آخرین روز قاعدگی در هر دوبار آزمودنی‌ها به نسخه تجدید نظر شده چک لیست نشانگان 90 سوالی (scl-90-r) در روزهای مورد نظر پاسخ دادند. این ابزار برای ارزیابی آسیب‌های روان شناختی در 9 بعد ساخته شده است. آیتم‌های این پرسشنامه با شدت نشانه‌های روانشناختی طی هفته گذشته مرتبط است هر کدام از آیتم‌ها در یک مقیاس لیکرتی 5 درجه‌ای (4-0) در دامنه ای از هرگز تا همیشه ارزیابی می‌شود داده‌های به دست آمده به وسیله برنامه نرم افزاری spss و بر اساس آزمون تی وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.\r\nیافته‌ها: بیانگر آن است که در دختران دانش آموز تفاوت معنادار در ابعاد شکایات جسمانی، وسواس، افسردگی و اضطراب هنگام قاعدگی و غیر دوران قاعدگی و در دختران دانشجو تفاوت معنادار فقط در بعد شکایات جسمانی مشاهده شد.\r\nبحث: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که دختران دانشجو نسبت به دختران دانش آموز ممکن است فرصت بیشتری برای سازش با نشانه‌های پیش از قاعدگی داشته‌اند.

کد مقاله 9509
تعداد بازدید 961

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397