• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نظر دانشجویان دانشگاه‌های تهران در مورد درس جمعیت شناسی و تنظیم خانواده
تعداد صفحات 9
نویسنده علی دواتی - فرهاد جعفری
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد سال 16 پیاپی 77
تاریخ انتشار آبان - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه جمعیت‌شناسی  تنظیم خانواده  دانشجو  
موضوع تنظيم خانواده / کنترل جمعيت    
چکیده مقدمه: ایران در حال حاضر هجدهمین کشور پرجمعیت جهان است. میزان باروری کلی در ایران با از سرگیری فعالیت‌های مرتبط با کنترل موالید و عوامل تأثیر گذار دیگر به حدود 2 فرزند رسیده است. از این عوامل تأثیر گذار می‌توان به قانون تنظیم خانواده اشاره کرد که در ماده دوم آن، واحدی درسی به نام جمعیت‌شناسی و تنظیم خانواده ایجاد گردید، هدف از این مطالعه، بررسی نظر دانشجویان در خصوص این واحد درسی است تا در آن برنامه ریزی‌های آموزشی از نتایج آن استفاده گردد.\r\nروش کار: این مطالعه از نوع مقطعی (Cross Sectional) بود که در دانشگاه‌های شاهد، تهران، شهید بهشتی و آزاد اسلامی تهران صورت پذیرفت. ملاک ورود به مطالعه، گذراندن این واحد درسی و تمایل شرکت در مطالعه بود که طی آن 1000 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های فوق مورد بررسی قرار گرفتند. ابراز گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن طی یک مطالعه مقدماتی و با نظر افراد صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفته بود. داده‌ها با کمک نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون‌های کای دو، من‎ویتنی و سایر آزمون‌های مرتبط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.\r\nنتایج: میانگین سنی دانشجویان 23/32 سال با انحراف معیار 2/45 بود. 64/4 درصد دانشجویان، زن و مابقی مرد بودند. مبحث درسی تنظیم خانواده در 70 درصد موارد برای دانشجویان ارائه می گردید که بیش از نیمی از دانشجویان از تعداد واحدهای این درس رضایت داشتند. 85/3 درصد معتقد به لزوم ارائه این درس بودند. از دید دانشجویان، بهترین زمان ارائه این درس سال آخر تحصیل بود. در تحلیل صورت پذیرفته بین جنسیت با زمان و لزوم ارائه این واحد درسی، ارتباط معناداری وجود داشت (0/05>p).\r\nبحث و نتیجه گیری: دانشگاه‌ها به عنوان یکی از محل‎‌های آموزش مطالب مرتبط با تنظیم خانواده انتخاب گردیدند که اکثر دانشجویان با این انتخاب موافق بودند. امروزه مشکل مرجع ارائه این درس برطرف گردیده، ولی به نظر می رسد بعضی مباحث ضروری در این درس مطرح نمی‌گردد. همچنین اگر ارائه این واحد به سال‌های پایان تحصیل موکول شود با بهره‌مندی بیش‌تری همراه خواهد بود. امید است با توجه به نبود مطالعات مشابه در این زمینه، این مطالعه بتواند پیشنهادهایی به نویسندگان کتاب و برنامه‌ریزان درسی ارائه کند و به عنوان فرضیاتی برای انجام مطالعات دیگر مطرح گردد.

کد مقاله 9492
تعداد بازدید 1028

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397