• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سقط جنین در مسیحیت
شماره ویرایش
تعداد صفحات 6
نویسنده ح‍س‍ی‍ن‌ س‍ل‍ی‍م‍ان‍ی‌
مشخصات نشریه فصلنامه باروری و ناباروری - پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی، ابن‌سینا - علمی پژوهشی سال 6 شماره 4 پیاپی 24
تاریخ انتشار پائیز - 1384
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه سقط جنین  حقوق مادر  مسیح  اخلاق مسیحی  
موضوع زن در اديان، اقوام و ملل     بارداري     سقط جنين / جنين    
چکیده در میان مسائل اخلاقی مجموعۀ عهد جدید هیچ ذکر صریحی از سقط جنین به میان نیامده است. با این همه، از همان آغاز، دانشمندان و فرقه‌های مسیحی به مسئلۀ سقط جنین توجه نشان داده‌اند. به اعتقاد کلیسای کاتولیک رم، جنین از لحظۀ انعقاد نطفه، انسانی کامل است و حق حیات دارد؛ از این رو، این کلیسا از آغاز پیدایش جنین، هرگونه اقدام به سقط جنین را نکوهش کرده است. در دیداخه، یکی از نخستین کتاب‌های راهنمای تعالیم مسیحی، چنین آمده است: «کودک را با سقط کردن نکش و باعث هلاکت نوزاد نیز نشو.» در یکی دیگر از اسناد مسیحی، سقط جنین از «گناهان نفرت انگیز» شمرده شده است. گرچه برخی از دانشمندان، دمیده شدن روح را ملاک جواز یا عدم جواز سقط جنین می دانستند، کلیسای کاتولیک در قرن نوزدهم رسماً این دیدگاه را رد کرد و اعلام کرد که جنین در هر مرحله‌ای که باشد، سقط آن ناروا است و ساقط کنندۀ جنین به مجازات شرعی طرد محکوم می‌شود. یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که به این عقیدۀ کلیسای کاتولیک وارد شده این است که جنین ممکن است زندگی مادر را در خطر مرگ قرار دهد؛ اما دوگانه» را برای حفظ جان مادر پیشنهاد کرده‌اند. برطبق این قاعده، برای مثال، اگر زن بارداری به سرطان رحم مبتلا باشد، پزشک می‌تواند، برای نجات جان وی رحم سرطانی را بیرون بیاورد. در اینجا پزشک و مادر، مرگ جنین را قصد نکرده‎اند، بلکه یک عمل مشروع را برای درمان بیماری وی انجام داده‎اند، گرچه نتیجۀ قهری آن مرگ جنین است. در مقابل دیدگاه کلیسای کاتولیک، بسیاری از دانشمندان پروتستان و ارتدوکس و دیگر فرقه‎های مسیحی به ویژه در دوران اخیر جنین را انسان بالقوه شمرده‎اند، که دارای حقوقی برگردن زن باردار و دیگران است؛ با این همه در مواردی اسقاط آن نیز قابل توجیه است (مانند زمانی که جان مادر در خطر باشد). الهی دانان فمنیست، با ارائۀ تفسیر دیگری از رابطۀ جنین و مادر، اجازه داده‌اند که اگر بارداری برای مادر خطری به وجود آورد، وی به سقط آن اقدام کند.

کد مقاله 9407
تعداد بازدید 931

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397