• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقايسه تأثير آموزش پيشگيري از ايدز توسط گروه همسالان و بزرگسالان بر آگاهي، نگرش و خودبسندگي دانش‌آموزان دختر دبيرستاني، منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران با استفاده از مدل تئوري شناختي – اجتماعي، سال 1381-1382
تعداد صفحات 15
نویسنده فریده خلج آبادی فراهانی - فربد عبادی‌ فرد آذر
مشخصات نشریه فصلنامه باروری و ناباروری - پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی، ابن‌سینا - علمی پژوهشی سال 5 شماره 1 پیاپی 17
تاریخ انتشار زمستان - 1382
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه نگرش  پیشگیری  آگاهی  ایدز  آموزش  
موضوع ايدز     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده ايران از جمله كشورهاي خاورميانه است كه با بحران ايدز مواجه مي‌باشد. حدود 17% موارد ايدز در بين نوجوانان 20 تا 29 ساله و حدود 35% در بين جوانان 30 تا 39 ساله اتفاق مي‌افتد. با توجه به دوره كمون طولاني (حدود 10 سال)، بديهي است كه درصد بسياري از موارد ابتلاء به عفونت ايدز در زمان نوجواني و جواني روي مي‌دهد. شروع برنامه‌هاي آموزش پيشگيري از ايدز در مدارس در بين نوجوانان از برنامه‌هاي مهم وزارت آموزش و پرورش و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در كشور ايران مي‌باشد و مطالعه و شناخت مؤثرترين روش آموزشي در جهت ارتقاء آگاهي و بهبود نگرش و ارتقاء مهارت‌هاي زندگي در نوجوانان و رفتارهاي پيشگيري از ايدز اولويت مي‌يابد. اين مطالعه با هدف مقايسه تأثير دو نوع مداخله آموزشي پيشگيري از ايدز توسط گروه همسالان و گروه بزرگسالان (مشاورين مدرسه) بر آگاهي، نگرش و خود بسندگي دانش‌آموزان دختر دبيرستاني، پايه دوم رشته انساني، منطقه چهار آموزش و پرورش تهران در سال تحصيلي 82-1381 و به كارگيري نتايج تحقيق در طراحي برنامه‌هاي آموزش مؤثر پيشگيري از ايدز در مدارس انجام گرفت.\r\nمواد و روش‌ها: مدل آموزشي استفاده شده در اين بررسي مدل تئوري شناختي – اجتماعي بندورا مي‌باشد. با استفاده از نمونه‌گيري تصادفي خوشه‌اي تعداد 441 دانش‌آموز از 7 دبيرستان منطقه 4 وارد مطالعه شدند و بر اساس فرد آموزش دهنده به دو گروه آموزش توسط همسالان و آموزش توسط بزرگسالان (مشاورين مدرسه) و يك گروه كنترل تقسيم شدند. مطالب آموزشي شامل پيشگيري از ايدز‌، نگرش‌هاي صحيح مرتبط با آسيب‌پذيري نسبت به ايدز و عدم طرد بيماران مبتلا به ايدز و مهارت‌هاي خودبسندگي‌(تصميم‌گيري، حل مشكل و ابراز وجود) بود. پرسشنامه بدون نام پيش از مداخله و يك ماه پس از مداخله توسط دانش‌آموزان پاسخ داده شد. جهت تجزيه و تحليل داده‌ها، نرم‌افزار SPSS-11 و مدل آناليز واريانس، آزمون شفقه و x مورد استفاده قرار گرفت.\r\nنتايج: ميانگين نمره آگاهي در هر دو گروه مداخله، از پيش‌آزمون به پس‌آزمون در مقايسه با گروه كنترل به طور معني‌داري افزايش يافت((P

کد مقاله 9402
تعداد بازدید 1205

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397