ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی فرآیند تصمیم‌گیری برای فعالیت بدنی در دختران دبیرستانی
شماره ویرایش
تعداد صفحات 10
نویسنده حسن افتخار اردبیلی - ابوالقاسم پوررضا - بنفشه گلستان - رویا دستجردی - نازیلا اساسی
مشخصات نشریه فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی (مصوب وزارت بهداشت) سال 2 شماره 2 پیاپی 6
تاریخ انتشار تابستان - 1382
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  فعالیت فیزیکی  فرآیند تصمیم‌گیری  
موضوع اوقات فراغت زنان     بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     زن و ورزش    
چکیده کشور ایران در مرحله گذر اپیدمیولوژیک (epidemiological transition) بیماری‌ها قرار دارد. تغییر در شیوه زندگی منجر به افزایش بیماری‌های مزمن به خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و پوکی استخوان شده است. بیماری‌های فوق عمدتاً در زمینه بی‌تحرکی و تغذیه نامناسب رخ می‌دهند. در گزارش USDHHS 2000] Healthy people 2010] افزایش فعالیت فیزیکی در جوانان در صدر اولویت‌های بهداشتی قرار گرفته است زیرا یک نوجوان تمایل دارد سطح فعالیت فیزیکی خود را تا بزرگسالی حفظ کند و شیوه زندگی اساساً در این دوران شکل می‌گیرد. در ایران مطالعه‌ای در زمینه اندازه‌گیری میزان فعالیت فیزیکی دختران و فرآیند تصمیم‌گیری (مراحلی که بیان کننده وضعیت تصمیم‌گیری و اقدام به عمل در مسیر تغییر شیوه زندگی است) انجام نشده است. در این مطالعه که به روش مقطعی انجام شده 457 دانش‌آموز دختر دبیرستانی منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران از 4 گروه دبیرستان دولتی،‌ دبیرستان غیرانتفاعی،‌ هنرستان و کاردانش دولتی و هنرستان و کاردانش غیرانتفاعی به روش (proportional to size) و به صورت خوشه‌ای (cluster sampling) انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی با تکمیل یک پرسشنامه توسط دانش‌آموزان صورت گرفت و متغیرهای مورد نظر: سن، تحصیلات پدر و مادر، رده تحصیلی، نوع مدرسه (بر اساس مدارس چهار گانه)، فعالیت فیزیکی در محیط کار (مدرسه)، فعالیت‌های ورزشی،‌ فعالیت فیزیکی در اوقات فراغت،‌ فرایند تصمیم‌گیری، میزان ساعات اختصاص یافته در هفته به فعالیت‌های نشسته (دیدن تلویزیون، کار با کامپیوتر، انجام تکالیف مدرسه)، موانع و محرک‌های انجام فعالیت، آگاهی، نگرش، و فعالیت‌های شایع در اوقات فراغت بودند. نتایج نشان داد میزان امتیاز فعالیت بدنی در محیط کار (مدرسه) به طور مدرسه21/2 بود (که از حداقل امتیاز قابل قبول برای فعالیت که 75/2 است به طور معنی‌داری کمتر است...\r\nبراي ادامه به اصل سند مراجعه شود.

کد مقاله 9353
تعداد بازدید 1064

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397