• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تنبیه از دیدگاه روان شناسی و اسلام
تعداد صفحات 16
نویسنده شهنام ابوالقاسمی - تمنا داودی
مشخصات نشریه دوفصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی - موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - مصوب حوزوی سال 2 شماره 2 پیاپی 4
تاریخ انتشار پاييز و زمستان - 1389
زبان فارسی
کلید واژه تنبیه  رفتار ناهمساز  اشباع  محرک آزارنده  تربیت و تأدیب  
موضوع تربيت در خانواده     تنبيه زنان / تنبيه دختران     روابط خانوادگي    
چکیده از دیرباز مناقشه بر میزان اثر بخشی تنبیه میان دیدگاه‌های مختلف روان شناختی، علوم تربیتی و اسلام وجود داشته است. تنبیه به معنای آگاهانیدن، بیدارکردن، واقف گردانیدن به چیزی و آگاه و هوشیار کردن آمده است معمولاً روان شناسان تنبیه بدنی را جایز نمی‌دانند و برای آن عوارض نامطلوبی همچون ترس، عدم یادگیری رفتار درست، توجیه صدمه زدن به دیگران، پرخاشگری نسبت به عامل تنبیه کننده، جانشین شدن یک پاسخ نامطلوب به جای پاسخ نامطلوب دیگر و الگوبرداری از آن توسط دیگران برمی‌شمارند. تنبیه کودک باید به ‌اندازه جرم و گناه او باشد، نه بیشتر از آن. اگر کودک عقوبت رفتار اشتباه یا خلاف را نمی‌داند و یا پیش از تنبیه، متنبه شد نباید او را تنبیه کرد. نباید به خاطر تشفی خاطر و تخلیه هیجانی کودک را تنبیه کرد بهتر است از روش‌های جانشین تنبیه همچون اشباع، افزایش سن رشد، گذشت زمان، تقویت رفتار ناهمساز و نادیده گرفتن استفاده کرد.

کد مقاله 9295
تعداد بازدید 1016

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397