• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي جامعه شناختي عوامل موثر بر الگو پذيري رفتار اجتماعي دختران
تعداد صفحات 34
نویسنده حمید پوریوسفی - اشرف طایفه - مجید آقاپور فرکوش
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های جامعه‌شناختی (پژوهشنامه علوم اجتماعي سابق) - دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار - علمی پژوهشی سال 3 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1388
زبان فارسی
کلید واژه دختران  رفتار  الگوپذیری  رفتار اجتماعی  
موضوع آرايش / مد     زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان     خانواده و اجتماع     دوستي دختران     الگوي زنان    
چکیده هدف تحقيق حاضر«بررسي جامعه شناختي عوامل موثر برالگوپذيري رفتاراجتماعي دختران» مي باشد به بيان ديگر هدف شناخت وتاثيرعواملي همچون پايگاه طبقاتي والدين ،برنامه هاي آموزشي و پرورشي مدارس ورسانه هاي جمعي ،گروه همسالان وگروههاي مرجع،گرايش به مد و يكپارچگي به ديگران(متغيرهاي مستقل)برالگوپذيري رفتاراجتماعي دختران (متغيروابسته) مي باشد. پژوهش حاضر،با شيوه پيمايشي و اسنادي انجام شده است.تكنيك جمع آوري اطلاعات پرسشنامه ساخت يافته است.جامعه آماري شامل 7715 نفراز دانش آموزان دختر دبيرستانهاي مناطق 3و19 شهرتهران كه به روش خوشه اي –تصادفي نمونه گيري شده اند. وجمعيت نمونه برابر370 نفرمحاسبه شده است. در اين تحقيق 8 فرضيه تدوين گرديده است . فرضيه ها با توجه به متغيرهاي تحقيق و با استفاده از شاخص هاي آماري t دو نمونه اي وآناليز واريانس (آزمون برابري ميانگين ها) مورد آزمون وتجزيه وتحليل قرارگرفتند. نتايج حاصل نشان داده است كه از بين ويژگي هاي فردي والدين مثل سن ، تحصيلات و شغل ، تنها متغير تحصيلات، با نوع الگوهاي رفتار اجتماعي دختران رابطه معنادار نشان داده است.در بين طبقات اجتماعي نيز، تنها در طبقه پايين جامعه با نوع الگوهاي رفتار اجتماعي دختران رابطه معنادار مشاهده شده است. رابطه نوع الگوهاي رفتار اجتماعي دختران با گروه دوستان و همسالان رابطه اي معنادار نشان داده وهمچنين رابطه معناداري بين متغير وابسته تحقيق با نوع فعاليتهاي پرورشي و آموزشي مدارس مشاهده شده است.فرضيه ديگر تحقيق ارتباط گروههاي مرجع را با متغير وابسته تحقيق مورد بررسي قرارداده است كه اين رابطه نيز معنادار نشان نداده است. فرضيه ديگري كه به تائيد نرسيده است، رابطه بين رسانه ها و نوع الگوهاي رفتار اجتماعي دختران بوده است . فرضيه ارتباط بين مذهبي بودن خانواده با نوع الگوهاي رفتاري دانش آموزان رابطه اي معنادار حاصل شده است و بالاخره درآخرين فرضيه كه گرايش به مد و يكپارچگي با ديگران را با الگوهاي رفتاري دختران مرتبط دانسته است ، رابطه اي معنادار نشان داده است.

کد مقاله 9248
تعداد بازدید 1164

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397