عنوان
|
مطالعه و بررسی تفاوت ارزشهای مشترک خانواده و مدرسه از دیدگاه جامعه شناختی (مطالعه موردی: شهر تهران در سال 85) |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
حمید پوریوسفی - مجید آقاپور فرکوش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای جامعهشناختی (پژوهشنامه علوم اجتماعي سابق) - دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار - علمی پژوهشی سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جامعهشناسی ارزشهای اجتماعی مدرسه ارزشهای فرهنگی خانواده ارزش اقتصادی
|
موضوع
|
زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده خانواده و اجتماع
|
چکیده
|
خانواده و مدرسه هر دو در جامعهپذیری فرد دخالت دارند و در این جریان ارزشهایی را به نوجوان انتقال میدهند. حال اگر ناهماهنگی و تفاوتهایی در این ارزشها وجود داشتهباشد؛ فرد از نظر عاطفی و تکوین شخصیت صدمه خورده و عواقب شوم آن به صور مختلف مانند اضطراب؛ افسردگی؛ خشونت؛ عصبانیت؛ بیهویتی و بیاعتبار شدن ارزشها در نزد نوجوان رخ میدهد که موجب سردرگمی نوجوان میشود و ممکن است موجب بروز رفتارهایی شود که باعث بر هم خوردن نظم اجتماعی شود. چارچوب نظری این تحقیق بر اساس تئوری کنش و نظام اجتماعی پارسونز است. در این تحقیق ناهماهنگی ارزشی خانه و مدرسه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است که از ابعاد زیر سنجیده میشود: ارزشهای اجتماعی، ارزشهای فرهنگی، ارزشهای اقتصادی، ارزشهای روانشناختی و ارزشهای بهداشتی و تندرستی. همچنین تأثیر متغیرهای زیر را به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفتهایم: پایگاه اقتصادی خانواده، پایگاه اجتماعی خانواده، میزان سنتی بودن خانواده، میزان گرایش خانواده به ارزشهای مذهبی و میزان گرایش خانواده به ارزشهای سیاسی. حجم نمونه 218 نفر دانشآموز 218 نفر معلم می باشد. روش تحقیق پیمایش و از تکنیک پرسشنامه و مصاحبه به وسیله سؤالات محدود استفاده شدهاست ابتدا مقایسهای روی میانگینهای هر ارزش در نزد خانه و مدرسه صورت گرفت که فرض برابری میانگینها در هیچکدام از این ارزشها تأیید نشد و این نشاندهندة آن است که میان همه ارزشهای خانه و مدرسه تفاوت وجود دارد. اهمیت همگی این ارزشها در نزد مدرسه بیشتر از خانه است بجز ارزش اقتصادی که خانوادهها برای آن اهمیت زیادتری قائلند. خانوادهها در سه طبقه پایین؛ متوسط و بالا دستهبندی شدهاند اکثر پاسخگویان در طبق متوسط قرار دارند. تحصیلات والدین اکثراً دیپلم؛ شغل پدرها در رده کارمندان عادی دولت و کسبه و مادران اکثراً خانهدار میباشند. همچنین اکثراً منزل شخصی دارند. که هیچ تفاوتی از نظر هماهنگ بودن ارزشها میان این طبقات با ارزشهای مدرسه دیده نشده است و طبقه اجتماعی در این ناهماهنگی اثری ندارد.
|