| عنوان | تأثير آموزش هوش هيجاني (EIT) در کاهش نشانگان تنيدگي و افزايش مهارتهاي مقابله زنان شاغل در خدمت پرستاري |
| تعداد صفحات | 13 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی سال 1 شماره 1 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1385 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | هوش هیجانی نشانگان استرس مهارتهای مقابله مؤثر |
| موضوع | مشاغل زنان مهارتهاي زندگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
| چکیده |
اين پژوهش با هدف تعيين درجه تأثير آموزش هوش هيجاني درکاهش نشانگان تنيدگي زنان شاغل در خدمت پرستاري و افزايش مهارت هاي مقابله اي موثر در آن ها انجام گرفته است. ابتدا دو بيمارستان (مفيد و مردم) از بين بيمارستان هاي داوطلب همکاري شهر تهران انتخاب شدند. سپس آزمون نشانگان تنيدگي توسط 176 پرستار بيمارستان مفيد (آزمايش) و 89 پرستار بيمارستان مردم (گواه) تکميل شد. از بين پرستاراني که بالاترين نمره تنيدگي را کسب کرده بودند 26 نفر، 13 نفر از گروه آزمايش و 13 نفر از بيمارستان گواه به طور تصادفي و با روش قرعهکشي، انتخاب شده و در دو گروه جايگزين شدند. سپس متغير مستقل آموزش هوش هيجاني در گروه آزمايش اجرا شد. نتايج نشان دهنده تفاوت معنيدار بين پيشآزمون و پسآزمون در نشانگان کلي، شناختي، عاطفي و رفتاري گروه آزمايش بود هم چنين بين دو گروه آزمايش و گواه در پس آزمون نشانگان تنيدگي در خرده مقياسهاي نام برده تفاوت معني دار مشاهده شد. نتايج هم چنين نشان دهنده تفاوت معنيدار بين پيشآزمون و پسآزمون مهارتهاي مقابلهاي در گروه آزمايش و تفاوت معنيدار بين پس آزمون هاي دو گروه آزمايش و گواه در متغير نام برده است. بنابراين آموزش هوش هيجاني توانسته است نشانگان کلي، شناختي، عاطفي و رفتاري گروه آزمايش را به طور معني دار کاهش داده و مهارتهاي مقابلهاي مؤثر را در اين گروه افزايش دهد. |
| کد مقاله | 8797 |
| تعداد بازدید | 1021 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...