عنوان
|
بازاندیشی در تقابلهای جنسیتی و هویتهای زنانه (بررسي کيفي هويت اجتماعي در ميان زنان تهراني) |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
باقر ساروخانی - مریم رفعت جاه |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات و پژوهشهای دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار
|
1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت اجتماعی سبک زندگی هویت نقشی مسلط اعتماد بنیادین بازتعریف منابع فرهنگی
|
موضوع
|
زن، سنت، مدرنيته جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و علم / جنسيت و دانش هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
در جوامع امروزی افزایش تحصیلات و اشتغال زنان، سبب افزایش آگاهی و تنوع نقشهای اجتماعی زنان شده و حضور آنها را در عرصه فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی گسترش داده است. در نتیجه منابع هویتیابی آنها تعدد و تکثر یافته است. از میان نهادهای هویتساز خانواده، تحصیلات و اشتغال، خانواده به سبب تقسیم جنسیتی کار درون آن، نقش تعیینکنندهتری در ایجاد تعارضهای هویتی زنان داشته است. از آنجا که هویت شرط لازم زندگی اجتماعی هدفمند است، راه مؤثر غلبه بر این تعارض هویتی، بازتعریف و بازسازی هویت زنان توسط خود آنها است.\r\nدر پژوهش حاضر عواملی که زنان شهر نسبتاً مدرنی چون تهران را به تأمل در هویتهای سنتی و مدرن و بازتعریف هویت اجتماعی قادر میسازد، مورد مطالعه قرار گرفته است. از آنجا که هویت اجتماعی موضوعی شامل معنا، تعریف و بازتعریف است، برای شناخت ابعاد مختلف آن از روش مصاحبه نیمه ساختیافته استفاده شده است. بدین منظور 45 مصاحبه با زنان تهرانی انجام دادیم که برحسب اشتغال، تحصیلات عالی و گرایش مذهبی، تیپهای متفاوتی از زنان را دربر میگیرد.\r\nنتایج مصاحبهها نشان میدهد تحصیلات دانشگاهی نقشی مؤثرتر از شغل در بازتعریف هویت اجتماعی زنان داشته است. در این میان زنانی که هم دارای منابع فرهنگی یعنی تحصیلات عالی و هم دارای منابع مادی یعنی استقلال مالی بودهاند بیشتر در هویتهای سنتی و مدرن تأمل کرده و به بازتعریف هویت اجتماعی خود مبادرت میکنند و زنان مذهبی غالباً با ورود به دانشگاه دچار عدم انسجام هویتی میشوند، اما در سطوح تحصیلی بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دکترا غالباً با تأمل و بازتعریف هویتهای سنتی و مدرن، بر تعارض هویتی خود فایق میآیند.
|