عنوان | بررسی روش کلاس داری آموزگار بر پایه ی جنسیت دانش آموزان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی سال 2 شماره 1 و 2 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1385 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت روش کلاس داری تعامل دانشآموز و آموزگار |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي |
چکیده |
آیا در مدارس به تفاوت های جنسیتی دامن زده می شود؟ آیا کنش ورزی های کلاسی میان آموزگار و شاگردان، پدیدآورنده ی نابرابری های جنسیتی در کلاس درس و در پی آن در جامعه است؟ آموزگار به سان عضوی از جامعه بی گمان متأثر از فرهنگ چیره ی جامعه ای که در آن زندگی می کند. نگرش های موجود درباره ی توانایی دختران و پسران و میزان موفقیت آن ها در رشته های گوناگون آموزشی و شغل های مختلف، پندارهای آموزگار را می سازد. \r\nدر این پژوهش، تأثیر جنسیت دانش آموزان بر روش کلاس داری آموزگار بررسی شده است. برای این کار، نمونه ای 88 نفری از آموزگارن زن همسردار که دست کم چهار سال پیشینه ی آموزش در پایه ی چهارم دبستان داشتند (44 نفر از مدرسه های دخترانه و 44 نفر از مدرسه های پسرانه) در شهر تهران گزیده شدند. داده های پژوهش با پرسشنامه ای پژوهش گر ساخته گردآوری شد.\r\nیافته های پژوهش نشان داد که کنش ورزی های کلاسی میان دانش آموزان و آموزگاران، جدا از نگرش ها و انتظارهای آموزگاران نیست. 56/8 درصد از آموزگاران بازگو کردند که شیوه ی درس دادن خود را بر پایه ی جنسیت داشن آموزان تغییر می دهند و 87/5درصد آنها بر این باور بودند که دختران و پسران باید شغلی در خور جنسیت خود برگزینند. |
کد مقاله | 7520 |
تعداد بازدید | 934 |
|