• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان دختران و آموزش فني حرفه اي: ارزشيابي کيفيت ابعاد فردي، اجتماعي و اقتصادي بروندادهاي هنرستان هاي فني حرفه اي دخترانه شهر تهران
تعداد صفحات 36
نویسنده حسن رضا زین آبادی - کیوان صالحی - کورش پرند
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 18
تاریخ انتشار پائیز - 1386
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه ارزشیابی  کیفیت  برونداد  هنرستان‌های فنی حرفه‌ای دخترانه  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده هنرستان هاي فني حرفه اي با اهداف مختلف، به ويژه تدارك زمينه هاي هدايت دانش آموزان به اشتغال و ادامه تحصيل تاسيس شده اند. اما كيفيت پايين آنها و نبود ظرفيت هاي لازم در جامعه و وجود انواع نابرابري هاي جنسيتي در بازاركار، موانعي جدي در راه تحقق اين اهداف در هنرستان هاي دخترانه بوده و ذهنيت نامطلوبي بروندادهاي آنها را تقويت كرده است. اين پژوهش، با هدف بررسي مستند و علمي اين ذهنيت، در سه مرحله، بروندادهاي هنرستان هاي دخترانه شهر تهران را ارزشيابي نموده است. در مرحله «پيش ارزشيابي»، با پيمايش 236 خبره، 7 عامل و 45 نشانگر بروندادي، در ابعاد «فردي، اجتماعي و اقتصادي» 16 معيار قضاوت در سطوح «نامطلوب، نسبتاًمطلوب و مطلوب»، تدوين شد. در مرحله «ارزشيابي»، با استفاده از عوامل و نشانگرهاي تدوين شده، از 3 پرسشنامه براي پيمايش 226 نفر شامل مديران، دانش آموختگان و كارفرمايان دانش آموختگان شاغل در مشاغل متناسب با رشته تحصيلي، استفاده شد. نتايج نشان داد كه در بُعد فردي، كيفيت «پيشرفت و افت تحصيلي» در هنرجويان و «دانش، نگرش، مهارت، خلاقيت» در سطح «نسبتاًمطلوب» و «ادامه تحصيل» در سطح «نامطلوب»، در بُعد اجتماعي، كيفيت «تحقق اهداف اجتماعي ـ آموزشي» در سطح «نسبتاً مطلوب» و در بُعد اقتصادي كيفيت «اشتغال» و «كارآفريني» در سطح «نامطلوب» و «رضايت كارفرما» در سطح «نسبتاًمطلوب» قرار دارد. ابعاد «فردي» و «اقتصادي» در سطح «نامطلوب» و بُعد «اجتماعي» در سطح «نسبتاًمطلوب» ارزشيابي شد. نهايتاً، بروندادهاي هنرستان ها، در سطح «نامطلوب»، ارزشيابي شد. در مرحله «پس ارزشيابي»، ضمن استفاده از نتايج تحليل محتواي سؤالات بازپاسخ پرسشنامه-هاي دانش آموختگان و كارفرمايان و مصاحبه با هنرجويان، هنرآموزان و مشاوران، علل نتايج مرحله ارزشيابي بحث شد و راهكارهاي بهبود وضع موجود، پيشنهاد گرديد.

کد مقاله 7415
تعداد بازدید 836

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397