عنوان
|
دختران و آموزش فني حرفه اي: ارزشيابي کيفيت ابعاد فردي، اجتماعي و اقتصادي بروندادهاي هنرستان هاي فني حرفه اي دخترانه شهر تهران |
تعداد صفحات
|
36 |
نویسنده
|
حسن رضا زین آبادی - کیوان صالحی - کورش پرند |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ارزشیابی کیفیت برونداد هنرستانهای فنی حرفهای دخترانه
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
هنرستان هاي فني حرفه اي با اهداف مختلف، به ويژه تدارك زمينه هاي هدايت دانش آموزان به اشتغال و ادامه تحصيل تاسيس شده اند. اما كيفيت پايين آنها و نبود ظرفيت هاي لازم در جامعه و وجود انواع نابرابري هاي جنسيتي در بازاركار، موانعي جدي در راه تحقق اين اهداف در هنرستان هاي دخترانه بوده و ذهنيت نامطلوبي بروندادهاي آنها را تقويت كرده است. اين پژوهش، با هدف بررسي مستند و علمي اين ذهنيت، در سه مرحله، بروندادهاي هنرستان هاي دخترانه شهر تهران را ارزشيابي نموده است. در مرحله «پيش ارزشيابي»، با پيمايش 236 خبره، 7 عامل و 45 نشانگر بروندادي، در ابعاد «فردي، اجتماعي و اقتصادي» 16 معيار قضاوت در سطوح «نامطلوب، نسبتاًمطلوب و مطلوب»، تدوين شد. در مرحله «ارزشيابي»، با استفاده از عوامل و نشانگرهاي تدوين شده، از 3 پرسشنامه براي پيمايش 226 نفر شامل مديران، دانش آموختگان و كارفرمايان دانش آموختگان شاغل در مشاغل متناسب با رشته تحصيلي، استفاده شد. نتايج نشان داد كه در بُعد فردي، كيفيت «پيشرفت و افت تحصيلي» در هنرجويان و «دانش، نگرش، مهارت، خلاقيت» در سطح «نسبتاًمطلوب» و «ادامه تحصيل» در سطح «نامطلوب»، در بُعد اجتماعي، كيفيت «تحقق اهداف اجتماعي ـ آموزشي» در سطح «نسبتاً مطلوب» و در بُعد اقتصادي كيفيت «اشتغال» و «كارآفريني» در سطح «نامطلوب» و «رضايت كارفرما» در سطح «نسبتاًمطلوب» قرار دارد. ابعاد «فردي» و «اقتصادي» در سطح «نامطلوب» و بُعد «اجتماعي» در سطح «نسبتاًمطلوب» ارزشيابي شد. نهايتاً، بروندادهاي هنرستان ها، در سطح «نامطلوب»، ارزشيابي شد. در مرحله «پس ارزشيابي»، ضمن استفاده از نتايج تحليل محتواي سؤالات بازپاسخ پرسشنامه-هاي دانش آموختگان و كارفرمايان و مصاحبه با هنرجويان، هنرآموزان و مشاوران، علل نتايج مرحله ارزشيابي بحث شد و راهكارهاي بهبود وضع موجود، پيشنهاد گرديد.
|