• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي نيازهاي اجتماعي، فرهنگي و آموزشي دختران دانش آموزان سراسر کشور
تعداد صفحات 32
نویسنده رحمت الله صدیق سروستانی - کرم حبیب پور گتابی
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 19
تاریخ انتشار زمستان - 1386
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه عدالت جنسیتی  نیاز  امنیت هستی‌شناختی  فلسفه رضایت بخش از زندگی  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان     تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی     زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ     زن و امنيت/ خانواده و امنیت    
چکیده امروزه دختران نوجوان در جهاني پيچيده‏تر و چالش‏ برانگيزتر از گذشته زندگي مي كنند كه همراه با تحول شرايط اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و جغرافيايي، نيازها و تمايلات اجتماعي آن ها نيز با توجه به آرزوهاي نامحدود و توانايي هاي بالقوه اي كه دارند، تنوع پذيرفته و پويايي بيشتري مي يابند. هدف اين مطالعه، شناخت نيازهاي اجتماعي و فرهنگي و آموزشي دختران نوجوان مقاطع راهنمايي و متوسطه در استان هاي مختلف بوده است. نمونه آماري اين تحقيق را، 4500 نفر از دختران دانش‏آموز مقاطع راهنمايي و متوسطه در مراكز پنج استان تهران، اصفهان، فارس، سيستان و بلوچستان و آذربايجان غربي تشكيل داد‏ه‏اند. نتايج مطالعه نشان داد كه در مقطع راهنمايي، مهم ترين نيازهاي اجتماعي و فرهنگي دانش آموزان دختر به ترتيب: نيازهاي امنيت هستي شناختي، فلسفه رضايت بخش زندگي، برابري و عدالت جنسيتي است و مهم ترين نياز آموزشي آن ها نيز شامل ادامه تحصيل، پيامي و تكنولوژي آموزشي مي باشد. در مقطع متوسطه، مهم ترين نياز اجتماعي و فرهنگي دانش آموزان شامل نيازهاي امنيت هستي شناختي، برابري و عدالت جنسيتي، و نياز به فلسفه رضايت بخش از زندگي، و مهم ترين نيازهاي آموزشي آن ها ادامه تحصيل، پيامي و تكنولوژي آموزشي بوده اند. مهم-ترين نيازهاي آموزشي، اجتماعي و فرهنگي دختران با آنچه در مورد دختران مقطع راهنمايي بدست آمده، يكي بوده، جز آن كه در ترتيب نيازهاي اجتماعي و فرهنگي آن ها، جاي فلسفه رضايت بخش زندگي و امنيت هستي شناختي عوض شده است.

کد مقاله 7413
تعداد بازدید 960

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397