• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه تجربي اخلاق كار با تاكيد بر جنسيت
تعداد صفحات 22
نویسنده غ‍لام‌ع‍ب‍اس‌ ت‍وس‍ل‍ی‌ - مریم نجار نهاوندی
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 22
تاریخ انتشار پائیز - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  اخلاق کار  شرایط کار  وضعیت اجتماعی  
موضوع اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال     زن و اخلاق/ خانواده و اخلاق     جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي    
چکیده امروزه، محققان توسعه بر اين باورند كه از ميان سرمايه هاي فيزيكي، تكنولوژيك و انساني؛ متغير اصلي و با اهميت، سرمايه انساني و بهره وري صحيح از آن است. توسعه و تكامل اقتصادي، جز از طريق رشد فرهنگي عوامل كار در محيط و سازمان هاي كار محقق نمي گردد. اين چنين است كه اخلاق كار در فرهنگ كار جامعه اهميت يافته و متضمن توسعه و پيشرفت مي شود. در اين ميان ورود زنان به بازار كار يكي از متغيرهاي مؤثر بر فرهنگ و اخلاق كار در جامعه بوده است. اين تحقيق با رويكردي جنسيتي به اخلاق كار در جامعه ايراني، درصدد پاسخ به اين نكته است كه با توجه به خصوصيات محيط كار در ايران، چه تفاوت ها و شباهت هايي بين اخلاق كار زنان و مردان قابل مشاهده است و اينكه در صورت وجود تفاوت، چه عواملي در آن دخالت دارند. در اين تحقيق از روش پيمايشي استفاده شده و ابزار تحقيق پرسشنامه بوده است.جامعه آماري، اعضاي هيئت علمي و كارمندان دانشگاه تهران بوده اند كه از ميان آنان به صورت نمونه گيري طبقه بندي شده، جمعيت نمونه انتخاب شده است. پس از تجزيه و تحليل داده ها و تحليل مسير، اين نتايج بدست آمد: آنچه كه در محيط كار دانشگاه بر اخلاق كار افراد مؤثر است، متغيرهاي اقتصادي و پايگاهي كاركنان آن نيست، بلكه آنچه اهميت دارد، متغيرهاي فرهنگي و روابط درون سازماني است و در دانشگاه به عنوان يك محيط فرهنگي بيشتر متغيرهاي منزلتي، اجتماعي و ساختاري هستند كه بر رفتار و اخلاق كاركنان تاثيرگذارند و زنان هم از اين قاعده مستثني نيستند. متغير«جنسيت» به عنوان يك عامل مهم و مشخص در اخلاق كار(متغير وابسته) خود را نشان نداده ولي توسط متغيرهاي درون سازماني (متغيرهاي فرهنگي)، خود را بازنمايي و بازشناسي مي‏كند.

کد مقاله 7397
تعداد بازدید 1072

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397