عنوان | زنان کارآفرین ایرانی؛ ساختارهای فرهنگی – اجتماعی مؤثر در ایجاد کسب و کارهای کارآفرینانه |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1 و 2 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1385 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ایران کارآفرینی زنان الگوهای نقش باورهای سنتی ساختارهای فرهنگی -اجتماعی کسب و کارهای کارآفرینانه تضاد نقش |
موضوع | اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان زن و اقتصاد / مشاركت اقتصادي زنان زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ توانمندي زنان / توانمندسازي زنان |
چکیده |
در ایران، کارآفرینی پدیده ای بسیار نو و پژوهش ها به ویژه در مورد کارآفرینی زنان، بسیار محدود می باشد. همچنین، به رغم اینکه در سالهای اخیر شاهد تمایل بیشتر زنان ایرانی، به مشارکت اقتصادی و اجتماعی و خصوصا تحصیلات عالی هستیم، قادر به بهره مندی از مشارکت آنان در امور اقتصادی جامعه نمی باشیم. به منظور بررسی عوامل فرهنگی – اجتماعی موثر در راه اندازی فعالیت های اقتصادی کار آفرینانه توسط زنان دانشگاهی ایران، پس از مرور ادبیات کارآفرینی زنان، فهرستی از عوامل فرهنگی اجتماعی موثر برایجاد کسب و کارهای جدید بدست آمد. به منظور تعیین عوامل فرهنگی اجتماعی موثر بر ایجاد کسب و کارهای زنان دانشگاهی ایران، پرسشنامه ای طراحی و پس از اصلاح براساس نظرات خبرگان کارآفرینی و انجام پیش آزمون، در جامعه نمونه ایران مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که از میان عوامل فرهنگی – اجتماعی که شامل نگرش موافق اطرافیان به زن کارآفرین، ارزش ها وباروهای جامعه، وجود الگوی نقش در اطرافیان، برقراری تعادل بین خانواده و کار، آموزش و محرک های محیطی می باشد، تنها عامل تقویت کننده، نگرش موافق اطرفیان به زن کارآفرین می باشد و سایر عوامل در این امربی تاثیر هستند. |
کد مقاله | 7365 |
تعداد بازدید | 1114 |
|