• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سرمايه ي فرهنگي، مديريت ظاهر و جوانان (مطالعه ي دختران و پسران شهر بابلسر)
تعداد صفحات 24
نویسنده قربانعلی ابراهیمی - عباس بهنوئی گدنه
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 30
تاریخ انتشار پائیز - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه جوانان  جامعه‌شناسی بدن  سرمایه‌های فرهنگی  مدیریت بدن  مدیریت ظاهر  سرمایه جسمانی  
موضوع آرايش / مد     زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ     زن، زيبايي، تبرج     جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه    
چکیده مديريتِ ظاهر و بدن كه در دنياي امروزي آن را سرمايه ي جسماني افراد مي دانند، بر حسب اين كه افراد بيشتر از چه محصولات فرهنگي استفاده مي كنند به نوعي از جايگاه فرهنگي آن ها متاثر است زيرا افراد بر حسب اين كه داراي چه ميزان سرمايه ي فرهنگي مي باشند، داراي نگرش هاي خاصي نسبت به بدن و چگونگي ظاهر شدن شان در اجتماع هستند. از اين رو، تحقيق حاضر در صدد مطالعه ي رابطه ي بين سرمايه ي فرهنگي و مديريت ظاهر جوانان است. به منظور سنجش اين رابطه، از نظريه ي پير بورديو و آنتوني گيدنز استفاده مي كنيم. به اعتقاد بورديو، سرمايه ي فرهنگي از طريق قريحه و سليقه ي افراد بر مديريت ظاطر و بدن آنان تاثير مي گذارد. در نظريه ي گيدنز، مديريت بدن نشانه ي دخالتِ آگاهانه ي كنش گر در شكل دادن به خود در متن اجتماعي است. اين تحقيق به روش پيمايشي و با ابزار پرسش نامه در ميان جوانان 25- 15 ساله ي شهر بابلسر در سال 1386 انجام مي شود. روش نمونه گيري، طبقه اي خوشه ايِ چندمرحله ايِ متناسب و حجم نمونه بر اساس فرمول كوكران 380 نفر انتخاب مي شود. نتايج به دست آمده بيان گر آن است كه مديريت ظاهر در ميان جوانان از اهميتي ويژه برخوردار است. هم چنين نتايج حاصل از آزمون فرضيات حاكي از آن است كه هرچه ميزان سرمايه ي فرهنگي افراد بيشتر باشد، نحوه ي مديريت ظاهر نيز در ميان دختران و پسران جوان اهميت ييشتري پيدا مي كند. از سوي ديگر، نتايج حاصل از جداول توصيفي بيان گر آن است كه الگوي رايجِ مديريت ظاهر در ميان جوانان، متاثر از نوگرايي و مؤلفه هاي مرتبط با دنياي مدرن است.

کد مقاله 7343
تعداد بازدید 1244

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397