ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر برنامه ترکیبی آموزش دلبستگی و ذهن آگاهی در رابطه زوجی بر کیفیت زناشویی همسران دارای جراحت دلبستگی
تعداد صفحات 11
نویسنده راحله صادقی - احمدرضا کیانی چلمردی - علی رضایی شریف - اسماعیل صدری دمیرچی
مشخصات نشریه  روان پرستاری شماره 1
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1404
محدوده صفحات 47-37
کلید واژه روابط زوجین  دلبستگی زوجین  دلبستگی  کیفیت زناشویی  تهران  کیفیت ارتباط  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  تأثیر آموزش  ذهن آگاهی  کیفیت رابطه زناشویی  آموزش زوجین  برنامه‌های آموزشی  منطقه 5 تهران  زوجین تازه ازدواج کرده  منطقه 13 تهران  زوج‌های تهرانی  آموزش ذهن آگاهی  آسیب دلبستگی  جراحت دلبستگی  آموزش ترکیبی دلبستگی و ذهن آگاهی  
چکیده مقدمه: آسیب‌های ناشی از دلبستگی می‌توانند کیفیت رابطه زوجین را تحت تاثیر قرار دهند و آموزش به این افراد می‌تواند به پیشگیری از مشکلات زناشویی کمک کند. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی تاثیر برنامه ترکیبی آموزش دلبستگی و ذهن‌آگاهی در رابطه بر کیفیت زناشویی زوجین تازه‌ازدواج‌کرده همسران دارای جراحت دلبستگی بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زوجین دارای جراحت دلبستگی در دامنه سنی 20-30 ساله مراجعه‌کننده به مراکز روان‌شناسی مشاوره منطقه 5 و 13 شهر تهران در سال 1403 بود که 32 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند وارد مطالعه شدند و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه هشت زوج، 16 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه تجارب روابط نزدیک- ساختارهای رابطه (ECR-RS) و پرسشنامه پیوند زناشویی (RC-S) جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش، آموزش ترکیبی دلبستگی و ذهن آگاهی در رابطه را به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند در‌حالی‌که گروه کنترل در فهرست انتظار بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل‌واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS26 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه ترکیبی آموزش دلبستگی و ذهن‌آگاهی در رابطه در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، کیفیت زناشویی (001/0 > P ، 46/100 = F) را با اندازه اثر 77/0 تحت تأثیر قرار داده است. نمرات کیفیت رابطه در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پیش‌آزمون به‌طور معناداری بالاتر بود (P < 0.001). همچنین در مرحله پیگیری، این تفاوت همچنان معنادار باقی ماند و نشان‌دهنده پایداری اثرات آموزش بر کیفیت زناشویی بود.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر بر لزوم توجه به شیوه‌های آموزشی در حوزه روابط زناشویی تأکید دارد و پیشنهاد می‌کند که برنامه‌های مشابه در جوامع مختلف به‌منظور بهبود کیفیت زندگی مشترک اجرا شوند. یافته‌های این تحقیق می‌تواند به مشاوران و متخصصان در حوزه روابط زناشویی کمک کند تا رویکردهای مؤثرتری در ارائه خدمات به زوجین با جراحت دلبستگی در زوجین تازه‌ازدواج‌کرده اتخاذ کنند.

کد مقاله 52712
تعداد بازدید 6

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397