ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعارض گفتمان رسمی و واقعیت نسلی در جامعه‌پذیری جنسیتی نوجوانان ایرانی (تحلیل محتوای کتب مدیریت خانواده و سبک زندگی و بررسی خوانش دانش‌آموزان دختر از آن)
تعداد صفحات 24
نویسنده سید ضیاء هاشمی - مهدی اعتمادی فرد - فاطمه فضلی
مشخصات نشریه  مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران شماره 2 پیاپی 55
تاریخ انتشار تابستان - 1404
محدوده صفحات 368-345
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  کتاب‌های درسی  جامعه‌پذیری جنسیتی  گفتمان رسمی  محتوای آموزش  برنامه‌های درسی  برنامه درسی مقطع متوسطه  تحلیل محتوا  نوجوان ایرانی  دانش‌آموزان نوجوان  گفتمان جنسیتی  محتوای کتاب درسی  کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران)  کتاب‌های درسی دبیرستان  گفتمان مدرسه  تحلیل محتوای استقرایی  خوانش دانش‌آموزان  گفتمان جنسیتی مدرسه  
چکیده این پژوهش به مطالعۀ جامعه‌پذیری جنسیتی در دو کتاب درسی «مدیریت خانواده و سبک زندگی» ویژه دختران و پسران پایۀ دوازدهم و ارزیابی خوانش دانش‌آموزان دختر از محتوای جنسیتی کتاب ویژه دختران می‌پردازد. هدف این پژوهش تحلیل محتوای این کتب به‌عنوان ابزار جامعه‌پذیری رسمی، با‌‌ تأکید بر بازنمایی ارزش‌ها، نقش‌ها، و روابط قدرت جنسیتی است و مطالعه و تیپ‌شناسی واکنش غالب دانش‌آموزان دختر به‌عنوان گروه هدف نسبت به محتوای کتاب است.
روش پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی استقرایی و مصاحبۀ عمیق با ده‌ نفر از دانش‌آموزان است و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MaxQDA کدگذاری و تحلیل شده‌اند.
یافته‌ها نشان می‌دهد ساختار معنایی کتب مبتنی بر نگاه ذات‌گرایانه به جنسیت است که به بازتولید نقش‌های سنتی جنسیتی منتهی می‌شود. خوانش دانش‌آموزان دختر از کتاب ویژۀ دختران منطبق بر نتایج تحلیل محتوای کتاب است. آن‌ها معتقدند هدف کتاب بازتولید معنای زنانگی و مردانگی منطبق بر نظام جنسیتی سنتی و به حاشیه راندن کنشگری اجتماعی فعال زنان است. از این‌رو نسبت به محتوای کتاب واکنش‌های انتقادی، اعتراضی و مقاومت‌آمیز نشان داده‌اند که شکاف ارزشی میان گفتمان رسمی مدرسه و زیست‌جهان آنان را برجسته می‌کند.
این پژوهش نشان می‌دهد که بازنگری در محتوای آموزشی جنسیتی برای همخوانی با تحولات فرهنگی اجتماعی و حفظ تأثیرگذاری برنامۀ درسی آشکار در فرآیند جامعه‌پذیری جنسیتی ضروری است.

کد مقاله 52555
تعداد بازدید 15

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397