| عنوان | رابطه فرهنگ و باروری در ایران |
| تعداد صفحات | 42 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات فرهنگ ارتباطات سال 26 پیاپی 70 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1404 |
| محدوده صفحات | 82-41 |
| کلید واژه | ایران باروری در ایران فرهنگ باروری عوامل مؤثر بر باروری بعد فرهنگی رفتار باروری کاهش باروری مؤلفههای فرهنگ مدل AHP سیاستهای حمایتی خانواده افزایش باروری |
| چکیده |
کشور ایران در چند دهه اخیر با روند تند کاهش باروری مواجه بوده است. کاهش باروری را میتوان با تغییر در ساختار نگرشی افراد مرتبط دانست، به عبارتی فرهنگ، عناصر و ساختارهای فرهنگی بر فرآیند باروری در کشور ایران تاثیرگذار بودهاند. فرهنگ دارای سه مولفه مهم شامل: 1) ابعاد شناختی (ارزشها و نگرشها) ؛ 2) ابعاد سازمانی (هنجارها و قوانین فرهنگی) ؛ 3) ابعاد مادی (نمادهای فرهنگی) میباشد. هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر مولفههای مهم فرهنگی شامل مولفههای شناختی، هنجاری و نمادی بر رفتار باروری در کشور ایران است. در راستای نیل به اهداف فوق، پس از طراحی پرسشنامه خبره، با بیست نفر از خبره ها مصاحبه و نتایج حاصل از این فرآیند با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از خروجی نرم افزار اکسپرت چویس نشان داد مولفه شناختی فرهنگ به عبارتی شاخص تغییر در ارزش ها و نگرش ها مهمترین مولفه فرهنگی و نحوه تقسیم کار جنسیتی در منزل، نگرشهای جنسیتی مساوات طلبانه، تاثیر رسانههای مدرن و سیاست های دولتی مهمترین زیر شاخصهای فرهنگی تاثیرگذار بر رفتار باروری از دیدگاه خبرگان معرفی شدهاند. در زمینۀ اجرایی شدن سیاست های افزایش باروری باید توجه داشت که فقط اعمال برنامه اقتصادی نمیتواند به تنهایی تاثیرگذاری قابل توجهای در افزایش باروری داشته باشد، از اینرو پیشنهاد میشود در بستههای حمایتی خانواده بعد ارزشی، فرهنگی هم به درستی مورد توجه قرار گرفته و در برنامههای حمایتی خانواده گنجانده شوند. |
| کد مقاله | 52542 |
| تعداد بازدید | 12 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...