| عنوان | مردانگی هژمونیک و برساخت زنانگی: تحلیل روایت آثار داستانی شیرزاد حسن |
| تعداد صفحات | 29 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | جامعهشناسی هنر و ادبیات شماره 2 |
| تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1403 |
| محدوده صفحات | 53-25 |
| کلید واژه | زنانگی زن در ادبیات داستانی زن در آثار نویسندگان ادبیات داستانی مردانگی زن در رمانها زن در آثار نویسندگان مرد مردانگی هژمونیک نویسندگان معاصر رمان معاصر نویسندگان مرد ادبیات داستانی عراق تحلیل روایت برساخت زنانگی آثار داستانی زنانگی مؤکد شیرزاد حسن نویسندگان معاصر عراق مردان رماننویس رمان کردی روایتشناسی فمینیستی زنانگی مقاوم فمینیسم پساهویت مردانگیپژوهی انتقادی |
| چکیده |
هدف این مقاله تحلیل روایتشناسی فمینیستی مردانگی و برساخت زنانگی در رمان های شیرزاد حسن نویسنده کرد است. نظریهی مردانگی هژمونیک کانل به عنوان بنیاد نظری حاکی از ان است که در هر جامعهی خاص، گروههای دارای قدرت اجتماعی برتر، توان آن را مییابند که ویژگیهای مطلوب مردانگی و زنانگی را تعریف کنند. مردانگیِ در قدرت، که مردانگی هژمونیک نامیده میشود، گفتمان جنسیتی را حول مطلوبیتهای مورد نظر خود شکل میدهد. مقاله حاضر در پی شناخت ویژگیهای مردانگی هژمونیک در آثار روایی شیرزاد حسن میباشد تا روشن سازد که در زمینهای که این آثار از آن برخاستهاند، این مردانگی چه انواعی از زنانگی را برساخت کرده و چگونه گفتمان جنسیتی مطلوب خویش را شکل داده و حفظ میکند و همچنین زمینهی روایی چگونه امکان سرکوب یا مقاومت در برابر هژمونی جنسیتی موجود را امکانپذیر میسازد. خوانش روایتها در سطح داستان و گفتمان مؤید این دریافت است که مردانگی هژمونیک در جامعهی کردی آن نوع مردانگی است که در ارتباط با ساختارهای قدرت اقتصادی و احزاب ملیگرا با رویکرد سرمایهدارانه شکل گرفته است. درحالیکه مردانگی معارض، خود تحت انقیاد مردانگی هژمونیک به مصالحه با وضع موجود تن درداده، در انقیاد زنان با مردانگی هژمونیک همداستان میشود. نهایتاً خوانش روایتها در سطوح روایی نشان میدهد که بیشتر روایتها دیدگاهی محافظهکارانه داشته، به تغییرات جزئی در ساختار جنسیتی و اجتماعی قانع شدهاند. |
| کد مقاله | 52498 |
| تعداد بازدید | 16 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...