ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناسایی نگرش جوانان در دوره ظهور بزرگسالی به رابطه عاطفی براساس بازنمایی آن در شبکه‌های اجتماعی
تعداد صفحات 16
نویسنده نفیسه یوسفی - مرجان دبیری - عباس جواهری محمدی
مشخصات نشریه  مشاوره کاربردی شماره 2
تاریخ انتشار زمستان - 1403
محدوده صفحات 96-81
کلید واژه روابط عاطفی  بازنمایی  تهران  شبکه‌های اجتماعی  نگرش جوانان  ظهور بزرگسالی  
چکیده بازنمایی روابط عاطفی در شبکه‎های اجتماعی، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر نگرش جوانان محسوب می‎شود که تاثیر بسزایی بر کیفیت روابط عاطفی بزرگسالان در حال ظهور دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نگرش جوانان در دوره ظهور بزرگسالی نسبت به روابط عاطفی بر اساس بازنمایی آن در شبکه‎های اجتماعی انجام شد. طرح این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی میدان مورد مطالعه پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان 18-23 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 تشکیل دادند که مجموعا 15 شرکت کننده (7 پسر و 8 دختر) به روش نمونه‎گیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه به شکل نیمه ساختار‎یافته بود و داده‎های به‎دست آمده با استفاده از روش کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت، داده‎های پژوهش شامل 3 مضمون اصلی، 6 مضمون فرعی و 27 مفاهیم اولیه بود که مضامین اصلی، دربرگیرنده مفهوم‎سازی جدید از رابطه عاطفی، انتظارات شکل‌گرفته براساس مفهوم‌سازی جدید از رابطه عاطفی و آثار مفهوم‎سازی جدید از رابطه عاطفی بود. نتایج این پژوهش نشان دهنده این است که بازنمایی روابط عاطفی در شبکه‎های اجتماعی موجب شکل‎گیری نگرش جدیدی نسبت به رابطه عاطفی می‌شود و به تبع انتظارات و خواسته‌های جوانان دختر و پسر نیز نسبت به رابطه عاطفی دستخوش تغییراتی می‌شود که در نتیجه این تغییرات، فرد احساسات، افکار و رفتارهای جدیدی را تجربه می‎کند. در مجموع، بازنمایی‎های روابط عاطفی در شبکه‎های اجتماعی، نگرش و تجربیات دختران و پسران جوان را در فرآیند شروع، حفظ و پایان یک رابطه عاطفی تحت تأثیر قرار می‎دهد.

کد مقاله 52288
تعداد بازدید 3

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397