عنوان | شناسایی نگرش جوانان در دوره ظهور بزرگسالی به رابطه عاطفی براساس بازنمایی آن در شبکههای اجتماعی |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مشاوره کاربردی شماره 2 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
محدوده صفحات | 96-81 |
کلید واژه | روابط عاطفی بازنمایی تهران شبکههای اجتماعی نگرش جوانان ظهور بزرگسالی |
چکیده |
بازنمایی روابط عاطفی در شبکههای اجتماعی، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر نگرش جوانان محسوب میشود که تاثیر بسزایی بر کیفیت روابط عاطفی بزرگسالان در حال ظهور دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نگرش جوانان در دوره ظهور بزرگسالی نسبت به روابط عاطفی بر اساس بازنمایی آن در شبکههای اجتماعی انجام شد. طرح این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی میدان مورد مطالعه پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان 18-23 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 تشکیل دادند که مجموعا 15 شرکت کننده (7 پسر و 8 دختر) به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه به شکل نیمه ساختاریافته بود و دادههای بهدست آمده با استفاده از روش کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت، دادههای پژوهش شامل 3 مضمون اصلی، 6 مضمون فرعی و 27 مفاهیم اولیه بود که مضامین اصلی، دربرگیرنده مفهومسازی جدید از رابطه عاطفی، انتظارات شکلگرفته براساس مفهومسازی جدید از رابطه عاطفی و آثار مفهومسازی جدید از رابطه عاطفی بود. نتایج این پژوهش نشان دهنده این است که بازنمایی روابط عاطفی در شبکههای اجتماعی موجب شکلگیری نگرش جدیدی نسبت به رابطه عاطفی میشود و به تبع انتظارات و خواستههای جوانان دختر و پسر نیز نسبت به رابطه عاطفی دستخوش تغییراتی میشود که در نتیجه این تغییرات، فرد احساسات، افکار و رفتارهای جدیدی را تجربه میکند. در مجموع، بازنماییهای روابط عاطفی در شبکههای اجتماعی، نگرش و تجربیات دختران و پسران جوان را در فرآیند شروع، حفظ و پایان یک رابطه عاطفی تحت تأثیر قرار میدهد. |
کد مقاله | 52288 |
تعداد بازدید | 3 |
|