| عنوان | بررسی اثر معنادرمانی بر هوش اخلاقی و تحمل پریشانی معلمان متأهل و مطلقه مدارس دخترانه مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهر زابل |
| تعداد صفحات | 11 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | روانشناسی تجربی و شناختی شماره 1 پیاپی 1 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
| محدوده صفحات | 221-211 |
| کلید واژه | معنادرمانی معلمان مقطع متوسطه زابل (شهرستان) هوش اخلاقی معلمان متأهل تحمل پریشانی معلمان مطلقه |
| چکیده |
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثر معنادرمانی بر هوش اخلاقی و تحمل پریشانی معلمان متأهل و مطلقه مدارس دخترانه مقطع متوسطه آموزشوپرورش شهر زابل بود. مواد و روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه به گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان متأهل و مطلقه مدارس دخترانه مقطع متوسطه آموزشوپرورش شهر زابل در سال تحصیلی 1402-1403 بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 40 نفر بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش معنا درمانی را طی 10 جلسه آموزشی 90 دقیقهای بهصورت هفتهای یک جلسه دریافت کردند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه هوش اخلاقی (لینک و کیل، 2005) و تحمل پریشانی (هارینگتون، 2005) بود. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که معنا درمانی باعث افزایش هوش اخلاقی معلمان متأهل و مطلقه شده است. همچنین نتایج نشان داد که معنا درمانی باعث بهبود تحمل پریشانی معلمان متأهل و مطلقه شده است. نتیجهگیری: این یافتهها اهمیت معنا درمانی را بهعنوان ابزاری مؤثر در بهبود کیفیت زندگی و عملکرد حرفهای معلمان در شرایط چالشبرانگیز تأکید میکند و میتواند بهعنوان مبنایی برای طراحی برنامههای آموزشی و درمانی در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد. |
| کد مقاله | 51863 |
| تعداد بازدید | 33 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...