عنوان | آزمون مدل ساختاری رابطه بین ترومای کودکی با اضطراب مرگ و میانجیگری عدم تحمل بلاتکلیفی در دانشجویان زن از منظر فرهنگی |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی فرهنگی زن سال 16 پیاپی 63 |
تاریخ انتشار | بهار - 1404 |
محدوده صفحات | 109-95 |
کلید واژه | زنان دانشجو اضطراب مرگ مدل ساختاری تروماهای دوران کودکی عدم تحمل بلاتکلیفی تحمل بلاتکلیفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج منظر فرهنگی آزمون مدل |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، آزمون مدل ساختاری رابطه بین ترومای کودکی با اضطراب مرگ و میانجیگری عدم تحمل بلاتکلیفی در دانشجویان زن از منظر فرهنگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان زن دانشگاه آزاد کرج در سال 1403 بود که 249 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی-همبستگی با استفاده از معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان به پرسشنامههای اضطراب مرگ کالت-لستر (1969)، عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون و همکاران (1994)، و ترومای دوران کودکی برنستاین و همکاران (2003) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از نرمافزار SPSS برای سنجش همبستگی بین متغیرها و نرمافزار Amos برای تحلیل متغیر میانجی استفاده شد. نتایج نشان داد ترومای کودکی به طور مستقیم بر عملکرد عدم تحمل بلاتکلیفی تاثیر دارد. و عدم تحمل بلاتکلیفی نیز به طور مستقیم بر اضطراب مرگ تاثیر دارد. ترومای کودکی بر اضطراب مرگ از طریق متغیر عدم تحمل بلاتکلیفی تاثیر غیرمستقیم دارد. عدم تحمل بلاتکلیفی رابطه مثبتی با هر دو متغیر دیگر دارد. همچنین نتایج نشان داد که کاهش تجربیات تروماتیک دوران کودکی، به کاهش غیرمستقیم اضطراب مرگ منجر میشود. و عدم تحمل بلاتکلیفی نقش مهمی در این رابطه ایفا کرد. بنابراین مداخلات روانشناختی مبتنی بر فرهنگ بر بهبود تحمل بلاتکلیفی و کاهش تاثیرات ترومای کودکی و کاهش اضطراب مرگ تاثیر دارد. |
کد مقاله | 51719 |
تعداد بازدید | 1 |
|