| عنوان | مطالعه دریافت زنان خانهدار از مصرف رسانههای اجتماعی: توانمندسازی یا پندار توانمندسازی؟ |
| تعداد صفحات | 25 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | رسانه سال 35 شماره 4 پیاپی 137 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
| محدوده صفحات | 154-130 |
| کلید واژه | زنان خانهدار توانمندسازی زنان مصرف رسانهای شبکههای اجتماعی توانمندسازی شبکههای اجتماعی مجازی رسانههای اجتماعی شبکههای مجازی دریافتهای رسانهای رسانههای مجازی |
| چکیده |
رسانه یکی از عوامل مهم مؤثر بر سبک زندگی افراد است و گوشی هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت و دسترسی به رسانههای اجتماعی، عنصری جدانشدنی از زندگی روزمرة اغلب افراد محسوب میشود. در این پژوهش، با بهرهگیری از نظریة دریافت و با تمرکز بر رسانههای اجتماعی، مصرف و دریافت رسانهای زنان خانهدار مطالعه شده است. بهمنظور دستیابی به اطلاعات از مصاحبه اپیزودیک استفاده و با 36 زن خانهدار 25 تا 65 ساله برخوردار از سطح اقتصادی و تحصیلی متناسب که از شهرهای مختلف ایران انتخاب شده بودند، مصاحبه شد. تحلیل دادههای تحقیق نشان داد که بهرغم نگاههای خوشبینانه به ظرفیت رسانههای اجتماعی در رهاییبخشی و ایجاد بستر جایگزین برای فعالیت گروههای مختلف مغفول یا حاشیهای در جامعه، زنان خانهدار از شبکههای اجتماعی در امتداد زندگی واقعیشان بهره میگیرند. همچنین رسانههای اجتماعی برخلاف حضور پررنگ در زندگی روزمره زنان خانهدار از لحاظ میزان زمانی که زنان مذکور صرف آن میکنند، هنوز به دلایل گوناگون ساختاری، نقشی جدی در زمینه هویتیابی زنان خانهدار و فراهمشدن بستر کنشمندی آنها ایفا نکرده و در برخی زمینهها از جمله در زمینه حضور زنان در جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی زنان خانهدار منجر به تحول بنیادینی نشده است. |
| کد مقاله | 51503 |
| تعداد بازدید | 34 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...