ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه دریافت زنان خانه‌دار از مصرف رسانه‌های اجتماعی: توانمند‌سازی یا پندار توانمندسازی؟
تعداد صفحات 25
نویسنده عبدالله بیچرانلو - نگار رامش
مشخصات نشریه  رسانه سال 35 شماره 4 پیاپی 137
تاریخ انتشار زمستان - 1403
محدوده صفحات 154-130
کلید واژه زنان خانه‌دار  توانمندسازی زنان  مصرف رسانه‌ای  شبکه‌های اجتماعی  توانمندسازی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  رسانه‌های اجتماعی  شبکه‌های مجازی  دریافت‌های رسانه‌ای  رسانه‌های مجازی  
چکیده رسانه یکی از عوامل مهم مؤثر بر سبک زندگی افراد است و گوشی هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت و دسترسی به رسانه‌های اجتماعی، عنصری جدا‌‌نشدنی از زندگی روزمرة اغلب افراد محسوب می‌شود. در این پژوهش، با بهره‌گیری از نظریة دریافت و با تمرکز بر رسانه‌های اجتماعی، مصرف و دریافت رسانه‌ای زنان خانه‌دار مطالعه شده است. به‌منظور دستیابی به اطلاعات از مصاحبه اپیزودیک استفاده و با 36 زن خانه‌دار 25 تا 65 ساله برخوردار از سطح اقتصادی و تحصیلی متناسب که از شهرهای مختلف ایران انتخاب شده بودند، مصاحبه شد.
تحلیل داده‌های تحقیق نشان داد که به‌رغم نگاه‌های خوش‌بینانه به ظرفیت رسانه‌های اجتماعی در رهایی‌بخشی و ایجاد بستر جایگزین برای فعالیت‌ گروه‌های مختلف مغفول یا حاشیه‌ای در جامعه، زنان خانه‌دار از شبکه‌های اجتماعی در امتداد زندگی واقعی‌شان بهره می‌گیرند. همچنین رسانه‌های اجتماعی برخلاف حضور پررنگ در زندگی روزمره زنان خانه‌دار از لحاظ میزان زمانی که زنان مذکور صرف آن می‌کنند، هنوز به دلایل گوناگون ساختاری، نقشی جدی در زمینه هویت‌یابی زنان خانه‌دار و فراهم‌شدن بستر کنش‌مندی آن‌ها ایفا نکرده و در برخی زمینه‌ها از جمله در زمینه حضور زنان در جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی زنان خانه‌دار منجر به تحول بنیادینی نشده است.

کد مقاله 51503
تعداد بازدید 34

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397