| عنوان | مقایسه بازنمایی زنان ایران و امریکا در وب سایت رادیو فردا در سالهای 1399-1400 |
| تعداد صفحات | 32 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | تحقیقات فرهنگی ایران شماره 1 پیاپی 69 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1404 |
| محدوده صفحات | 134-103 |
| کلید واژه | زن ایرانی زن در رسانه آمریکا ایران زنان آمریکا بازنمایی بازنمایی رسانهای بازنمایی زن شیوه بازنمایی زنان پوشش خبری شیوه بازنمایی بازنمایی رادیویی خبرگزاریهای فارسی زبان سایت خبری رادیو فردا |
| چکیده |
تصویری که ما از دنیای پیرامون داریم، در بسیاری از موارد ناشی از تجربه مواجهه با گزارشها و تصاویری است که بهوسیله رسانهها ارائه شده است. چگونگی بازنمایی زنان در رسانهها نیز به ایدئولوژی، عقاید و اهداف تولیدکنندگان محتوا مرتبط است و بازنماییهای متفاوت، تفسیرهای متفاوتی را از سوی مخاطبان در پی خواهد داشت. در مقاله حاضر، نحوه بازنمایی زنان در ایران و امریکا در وبسایت رادیوفردا در سالهای 1399 تا 1400 مقایسه و تحلیل شده است. در این تحقیق با بهرهگیری از روش تحلیلمحتوا به بررسی نقش زنان در رسانهها پرداخته میشود. نتایج این مطالعه نشان میدهد که وبسایتهای خبری به فراخور ایدئولوژیهای خاص خود، اخبار و رویدادها را منتشر میکنند و بر افکار عمومی تأثیر گذاشته و به آن شکل میدهند. معمولاً پوشش خبری از سوی این رسانهها با نوعی سوگیری همراه است. این مطالعه نشان داد که وجود سوگیری در گزارشهای رسانهای مرتبط با زنان امری متداول است. یافتههای تحقیق نشان میدهند که رسانههای فارسیزبان مستقر در خارج از کشور، به ویژه رادیو فردا، به نوعی تلاش میکنند تا موفقیتهای مثبت زنان ایرانی را نادیده گرفته و تصویری منفی از آنان ارائه دهند و به نوعی درباره وضعیت زنان ایران سیاهنمایی میکنند، این درحالی است که در همین رسانه، تصویری کاملاً متفاوت و مثبت از زنان امریکایی به نمایش گذاشته میشود. به طور کلی، نحوه پوشش خبری موضوعات مربوط به زنانی که در ایران زندگی میکنند کاملاً منفی و زنانی که در امریکا زندگی میکنند کاملاً مثبت است. |
| کد مقاله | 51454 |
| تعداد بازدید | 25 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...