عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری بر تفکر انتقادی زنان سرپرست خانوار |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 4 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
محدوده صفحات | 79-62 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | تصمیمگیری زنان سرپرست خانوار حل مسئله زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی مهارتهای حل مسئله تفکر انتقادی آموزش مهارت حل مسئله تصمیم زنان مهارتهای تصمیمگیری میبد (شهرستان) زنان تحت پوشش بهزیستی آموزش تصمیمگیری |
چکیده |
زنان سرپرست خانوار با چالشهای روانی و اجتماعی مختلفی روبرو هستند که زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر مداخله متمرکز بر آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری بر تواناییهای تفکر انتقادی زنان سرپرست خانوار بود. این پژوهش با طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون شامل گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان میبد تشکیل میدادند. 30 شرکت کننده به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش یا کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت یک برنامه آموزشی 10 جلسهای مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. هر دو گروه پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندگانه (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری به طور قابل توجهی باعث افزایش تفکر انتقادی در بین شرکت کنندگان در گروه آزمایش شد. این تأثیر در هر سه خرده مقیاس تفکر انتقادی مشاهده شد. (p < .01). این نتایج نشان میدهد که آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری میتواند به طور مؤثری کیفیت تفکر انتقادی را در میان زنان سرپرست خانوار افزایش دهد. |
کد مقاله | 51349 |
تعداد بازدید | 3 |
|