عنوان | مطالعه پدیدارشناسی از بازنمایی معنایی تجربه فراغت در میان دختران نوجوان طبقات اجتماعی مختلف |
تعداد صفحات | 43 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان سال 22 شماره 3 پیاپی 80 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 223-180 |
کلید واژه | دختران نوجوان طبقه اجتماعی دانشآموزان دختر اوقات فراغت تجربه زیسته پدیدارشناسی ادراک دختران تبریز فراغت تجارب زیسته دختران اوقات فراغت دختران دانشآموزان نوجوان تجربه دختران بازنمایی معنایی دختران تبریزی احساسات دختران |
چکیده |
اوقات فراغت فرصت خوبی برای خودشکوفایی، تجربه آزادی شخصی و بیان اجتماعی، روابط و تعاملات اجتماعی محسوب میشود و اهمیت آن به حدی است که رضایت از آن بهعنوان عامل مهم و مؤثر در تجربه رضایت از زندگی محسوب میشود. لذا، پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناسی به مطالعه کیفی احساسات و ادراکات دختران نوجوان طبقات اجتماعی مختلف شهر تبریز درباره فراغت پرداخته است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بوده و برای این منظور، با 45 دانشآموز دختر از طبقات اجتماعی ضعیف، متوسط و مرفه مصاحبه نیمهساختاریافته بهعملآمد. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و دادههای بهدستآمده به روش هفت مرحلهای کلایزی و به صورت دستی تحلیل شدند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که دانشآموزان از اوقات فراغت مناسب و برنامهریزیشدهای برخوردار نیستند؛ متناسب با درک آنان، پنج مقوله اصلی شناسایی شد: تحصیلی، خانوادگی، ساختاری، وابستگی مذهبی و عوامل اجتماعی – فرهنگی، هرکدام دربرگیرنده مفاهیم متعددی مشتمل بر سیزده خرده مقوله است. نتایج حاصله در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای درست در جهت بهینه کردن اوقات فراغت گروههای مختلف اجتماعی بهویژه در میان دختران نوجوان، مفید خواهد بود. |
کد مقاله | 50920 |
تعداد بازدید | 17 |
|