ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه پدیدارشناسی از بازنمایی معنایی تجربه فراغت در میان دختران نوجوان طبقات اجتماعی مختلف
تعداد صفحات 43
نویسنده پروانه علائی - فهیمه وجدی
مشخصات نشریه  مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان سال 22 شماره 3 پیاپی 80
تاریخ انتشار پائیز - 1403
محدوده صفحات 223-180
کلید واژه دختران نوجوان  طبقه اجتماعی  دانش‌آموزان دختر  اوقات فراغت  تجربه زیسته  پدیدارشناسی  ادراک دختران  تبریز  فراغت  تجارب زیسته دختران  اوقات فراغت دختران  دانش‌آموزان نوجوان  تجربه دختران  بازنمایی معنایی  دختران تبریزی  احساسات دختران  
چکیده اوقات فراغت فرصت خوبی برای خودشکوفایی، تجربه آزادی شخصی و بیان اجتماعی، روابط و تعاملات اجتماعی محسوب می‌شود و اهمیت آن به حدی است که رضایت از آن به‌عنوان عامل مهم و مؤثر در تجربه رضایت از زندگی محسوب می‌شود. لذا، پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناسی به مطالعه کیفی احساسات و ادراکات دختران نوجوان طبقات اجتماعی مختلف شهر تبریز درباره فراغت پرداخته است. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بوده و برای این منظور، با 45 دانش‌آموز دختر از طبقات اجتماعی ضعیف، متوسط و مرفه مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به‌عمل‌آمد. مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و داده‌های به‌دست‌آمده به روش هفت مرحله‌ای کلایزی و به صورت دستی تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که دانش‌آموزان از اوقات فراغت مناسب و برنامه‌ریزی‌شده‌ای برخوردار نیستند؛ متناسب با درک آنان، پنج مقوله اصلی شناسایی شد: تحصیلی، خانوادگی، ساختاری، وابستگی مذهبی و عوامل اجتماعی – فرهنگی، هرکدام دربرگیرنده مفاهیم متعددی مشتمل بر سیزده خرده مقوله است. نتایج حاصله در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های درست در جهت بهینه کردن اوقات فراغت گروه‌های مختلف اجتماعی به‌ویژه در میان دختران نوجوان، مفید خواهد بود.

کد مقاله 50920
تعداد بازدید 17

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397