عنوان | مدل مفهومی جنسیت در پوشش رسانهای المپیک 2020 توکیو و 2016 ریو (مطالعه موردی: روزنامه ایران ورزشی) |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 20 شماره 3 پیاپی 76 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 172-151 |
کلید واژه | جنسیت رسانه روزنامههای ورزشی اخبار ورزشی رسانههای ورزشی تحلیل مضمون المپیک مدل مفهومی پوشش خبری پوشش رسانهای اخبار روزنامهها المپیک 2020 توکیو المپیک 2016 ریو روزنامه ایران ورزشی |
چکیده |
با توجه یه تعداد معدود و محدودیت مدل های مفهومی جنسیت ارائه شده در پوشش رسانه ای، هدف از نگارش این مقاله رسیدن به یک مدل مفهومی از جایگاه جنسیت در پوشش رسانه ای المپیک 2020 توکیو و 2016 ریو بود تا بتوان از آن بعنوان الگویی در تحلیل شرایط موجود و نیل به وضع مطلوب بهره برداری کرد. این تحقیق به روش پژوهش کیفی و مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه آماری، شامل تمامی مطالب روزنامه ایران ورزشی در سال 1395 و در سال 1400 بود. نمونه گیری آماری به صورت هدفمند انتخاب گردید که شامل 212 داده متنی (خبر، گزارش، مصاحبه و مقاله) در روزنامه ایران ورزشی در بازه زمانی برگزاری هر یک از المپیک های مذکور ( 15 الی 31 مرداد 1395 و 1 الی 17 مرداد 1400) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگزاری سه مرحله ی کدگذاری توصیفی، تفسیری و یکپارچه سازی استفاده شد. با توجه به نتایج کدگذاری ها، پنج مضمون اولیه، سه مضمون ثانویه و یک مضمون فراگیر حاصل گردید مقایسه نتایج بدست آمده نشان می دهد که در اغلب موارد تحت تاثیر فضای گفتمان جنسیت زدگی و رویکرد این روزنامه مبنی بر مفاهیم «هژمونی»، «استعاره های ورزشی» و «فراواقعیت» بوده است. از نکات قابل توجه در مفهوم «هژمونی» این است که پوشش خبرها در این مضمون برای هر دو جنس انجام شده است با این تفاوت که حمایت خبری از بانوان، بیشتر اعلام محرومیت های زیرساختی می شود. |
کد مقاله | 50878 |
تعداد بازدید | 14 |
|