عنوان | گفتمانشناسی مطالبات حقوق زن در شبکه اجتماعی اینستاگرام |
تعداد صفحات | 35 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رسانههای نوین سال 10 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 175-141 |
کلید واژه | مطالبات زنان حقوق زنان شبکههای اجتماعی رویکرد فرکلاف شبکههای اجتماعی مجازی مطالبات حقوقی زنان شبکههای مجازی اینستاگرام گفتمان حقوقی مطالبات تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف گفتمان فرکلاف گفتمان حقوق زن گفتمانشناسی تئون ون دایک |
چکیده |
مطالبات درواقع نیازهای همه یا بخش بزرگی از اعضای یک جامعه است که خود برگرفته از گفتمان های ترویج شده در آن جامعه است. گفتمان ها به اولویت بندی نیازهای طرفداران خود می پردازند؛ بنابراین با شناسایی گفتمان هایی که طرفداران زیادی در حوزه حقوق زنان دارند، میتوان مطالبات آن ها را شناخت. نتیجه این شناسایی در سطح کلان میتواند رویکرد قانونگذاری و برنامه ریزی برای تحقق این خواسته ها را فراهم کند. ازآنجاکه شبکه اجتماعی اینستاگرام بستر وسیعی را برای به اشتراک گذاری مطالب مختلف از قبیل متن، تصویر، صوت و تصویر فراهم می کند، پژوهش حاضر به تحلیل گفتمان مطالبات حقوق زنان در این شبکه اجتماعی پرداخته است. این تحقیق اکتشافی ازنظر روش شناسی کاربردی و کیفی است که با استفاده از روش تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف و تئون ون دایک و نیز روش نمونه گیری غیراحتمالی و تکنیک هدفمند انجام شده است. جامعه آماری کلیه صفحات واقعی کاربران زن ایرانی با بیش از 10000 فالوور بود. این صفحات باید در مورد حقوق زنان ایرانی باشد. هر پست باید حداقل سیصد کلمه باشد و معیارهای دیگری مانند دوقطبی بودن را، داشته باشد. بر این اساس از هزار صفحه، 56 صفحه واجد شرایط بودند. نتایج تحقیق نشان داد که یازده گفتمان که در اینستاگرام طرفداران زیادی دارد مطالبات حقوق زنان را دنبال می کند. این گفتمان ها بر اساس بیشترین تعداد طرفداران: «فمینیست رادیکال»، «فمینیست لیبرال»، «مطالبات فرهنگی و اجتماعی مادران»، «توانمندسازی زنان»، «نواندیشان دینی»، «مثبت نگری به بدن»، «مطالبات فرهنگی و اجتماعی زنان»، «وبلاگ نویسان ضد تبلیغات»، «مطالبات حقوقی زنان»، «ضد خشونت علیه زنان» و «فمینیست اسلامی». |
کد مقاله | 50868 |
تعداد بازدید | 16 |
|