عنوان | تحلیل استعاره مفهومی جنسیت در دیوارنگارههای بزم و رزم کاخ چهلستون براساس آرای لیکاف و جانسون |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رهپویه هنرهای صناعی (مصوب وزارت علوم) سال 2 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 41-23 |
کلید واژه | جنسیت صفوی دیوارنگاره استعاره مفهومی لیکاف و جانسون کاخ چهلستون هنر صفوی |
چکیده |
جنسیت از مهمترین مفاهیمی است که با قدرت در ارتباط بوده و برمبنای آن معناسازی میشود. گفتمانهای مختلف جنسیت در هر عصر پارهای از گزارهها و احکام پیرامون زنانگی و مردانگی تعریف کرده و برمبنای آن روابط اجتماعی را تنظیم میکنند. در این میان استعارههای مفهومی یکی از مهمترین ابزار گفتمانها برای این معناسازی است. استعاره مفهومی، که لیکاف و جانسون زبانشناسان شناختی مطرح کردند، ساختار ادراک و نظام مفهومی انسانها را استعاری میداند. بر مبنای این نظریه، مفهومسازی یک حوزه تجربه برحسب حوزه تجربی دیگر و درک کردن چیزی بر اساس چیز دیگر امکانپذیر است. بر این مبنا این پژوهش در نظر دارد استعاره مفهومی جنسیت در عصر صفوی را بررسی و به پیامدهای آن در هنر، جامعه و روابط اجتماعی بپردازد. این تحقیق با هدف توصیفی-تحلیلی و به روش کیفی با مطالعه منابع کتابخانهای صورت گرفته و در آن از نظریه استعاره مفهومی، به عنوان چارچوب نظری برای تحلیل دیوارنگارههای کاخ چهلستون استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که با توجه به تغییرات گفتمانی پادشاهی در عصر شاه عباس صفوی مسئله جنسیت نیز رنگ و بوی زمینی گرفته و به جهان واقعیت نزدیکتر شده است. همچنین در عصر صفوی، دوگانهانگاری جنسیتی مدرن وجود نداشته و زنانگی و مردانگی صرفاً در ارتباط با قدرت شاه معنا میشدند؛ به این معنا که در این دوران زنان و مردان هم میتوانند سوژه و هم ابژههای میل باشند؛ اما در برابر شخص شاه، همه در مقام ابژه قرار میگیرند. |
کد مقاله | 50733 |
تعداد بازدید | 4 |
|