عنوان | کاربست مفاهیم و آموزههای سرفصلهای درسی رشته مطالعات زنان در تجربه زیسته دانشجویان این رشته |
تعداد صفحات | 39 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 3 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 48-10 |
کلید واژه | رشته مطالعات زنان مطالعات زنان تجربه زیسته تجارب دانشجویان مطالعات زنان در ایران سرفصلهای مصوب سرفصلهای درسی دانشجویان مطالعات زنان بینش دانشجویان کنش دانشجویان دانش دانشجویان |
چکیده |
رشته مطالعات زنان در ایران رهآوردی از غرب در راستای توسعه جهانی و تاثیر جریانات فمنیستی بر فضای دانشگاهی میباشد. با توجه به دو دهه حضور مطالعات زنان در فضای علمی ایران انتظار میرود شاهد نقشآفرینی دانشآموختگان رشته در ابعاد علمی و اجتماعی زنان باشیم. پژوهش حاضر در صدد است با بررسی برخی از سرفصلهای رشته مطالعات زنان و تجربه زیسته دانشآموختگان، نگاهی آسیبشناسانه به توانمندی رشته در راستای تربیت دانشآموختگان به مثابه کنشگران داشته باشد. پژوهش حاضر با روش کیفی و با استفاده از ابزار مصاحبه با دانشجویان رشته مطالعات زنان و تکنیک تحلیل محتوا چگونگی کاربست مفاهیم و نظریهها را در تجربه زیسته دانشجویان در سطوح مختلف دانش، بینش و کنش بررسی میکند. کدگذاری گزارههای مصاحبهها در نهایت به 15 مقوله محوری از جمله توانمندسازی دانشجو در تفکر خلاق، ضعف دانش زمینهای، عدم کفایت سرفصلهای مصوب در پوشش مسائل عینی، روزآمدسازی سرفصلها، تعارض عین و ذهن، اجتناب از کنشگری، نقش دانشجو و استاد در مفاهیم رشته مطالعات زنان و... ختم شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است سه سطح دانش، بینش و کنش در کاربست مفاهیم و آموزهها در تجربه زیسته دانشجویان در رابطه متقابل قرار دارند. اما اجتناب از کنشگری در سطح کنش که تجلی سطح آموزش و بینش است به دلایل متعدد به مثابه انتخاب شخصی یا برآیند ساخت اجتماعی تعبیر میشود. میتوان گفت که ساخت اجتماعی، استاد و دانشجو (بازیگران اصلی در انتقال و دریافت مفاهیم) در کاربست مفاهیم و آموزهها در تجربه زیسته دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهند. |
کد مقاله | 50722 |
تعداد بازدید | 27 |
|