عنوان | بررسی رابطه بین سقف شیشهای و ارتقای شغلی کارکنان زن در واحدهای صنعتی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با نقش میانجی متغیر خودپنداره |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه پیاپی 59 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 133-121 |
کلید واژه | زنان شاغل سقف شیشهای زنان کارمند معادلات ساختاری خودپنداره ارتقاء شغلی زنان ارتقاء شغلی خودپنداره زنان واحدهای صنعتی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سقف شیشهای و ارتقای شغلی کارکنان زن در واحدهای صنعتی شرکت سنگآهن مرکزی بافق با نقش میانجی متغیر خود پنداره میپردازد. روش: ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. در بررسی روایی پرسشنامهها، از نظرات خبرگان و تحلیل عاملی استفاده شد و بررسی پایایی از طریق آلفای کرونباخ پایا بودن آنها را آشکار ساخت. پژوهش حاضر با توجه به هدف و روش اجرای آن، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری زنان شاغل در شرکت سنگآهن مرکزی بافق (با احتساب دفاتر تهران و یزد و سه چاهون) انتخاب شد. برای پیشبینی حجم نمونه یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر انجام شد و سپس با استفاده از دادههای بدست آمده و محاسبات آن حجم نمونه تعیین شد. سپس حجم نمونه این پژوهش بوسیله نرمافزار SPSS و پس از تحلیل مقدماتی محاسبات مربوط به متغیرهای پرسشنامه سقف شیشهای ارتقای شغلی و خودپنداره 150 نفر تعیین شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته شامل 60 سوال و سه بخش پرسشنامه سقف شیشهای، ارتقای شغلی و خودپنداره که در مقیاس پنج ارزشی لیکرت میباشد، استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل آزمونهای معادلات ساختاری همزمان در نرم افزار PLS نشان داد که مؤلفههای سقف شیشهای، ارتقای شغلی و خودپنداره کارمندان زن دو به دو با هم وابستگی دارند و مشخص شد تأثیر سقف شیشهای بر ارتقای شغلی از طریق متغیر میانجی خودپنداره از برازش خوبی برخوردار است و سقف شیشهای تأثیری معکوس و معناداری بر ارتقای شغلی از طریق عنصر خودپنداره کارکنان زن دارد. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مدیران شرکت سنگآهن در محیط کاری خود، جو بازتری را برای کارمندان زن ایجاد کنند تا این کارکنان بتوانند آزادانه نظرات و پیشنهادات و همچنین تواناییهای بالقوه خود را ارائه دهند و با کارکنان دیگر مقایسه شوند و تبادل نظر داشته باشند و از این تواناییهای خود درجهت ارتقای جایگاه خود و سازمان بهرهمند شوند. به منظور تثبیت سطح خودپنداره کارمندان زن در این شرکت توصیه میشود دورههای آموزشی روانشناسی برگزار شود تا بانوان شاغل نسبت به ضعف و قوتهای خود و چگونگی تثبیت و ارتقای خودپنداره اطلاعات لازم را کسب کنند، تا در انجام وظایف محوله خود دچار مشکل و ناتوانی نگردند. |
کد مقاله | 50669 |
تعداد بازدید | 23 |
|