عنوان | بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به مد در بین دختران 15 تا 20 سال شهرکرد |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه پیاپی 59 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 81-66 |
کلید واژه | طبقه اجتماعی فرهنگ دختران جوان اعتقادات مذهبی شهرکرد ویژگیهای شخصیتی زنان پنج عامل شخصیت زنان جوان گرایش به مد گرایش دختران شرایط فرهنگی گرایش جوانان مسائل فرهنگی مد لباس طبقه اجتماعی زنان علل مدگرایی ویژگیهای ظاهری لباس فرم لباس انتخاب مد |
چکیده |
هدف: کشف دلایل گوناگون گرایش جوانان، بهویژه دختران به انواع مد و جهت بخشی به مسیر انتخاب پوششِ مناسب عرف و فرهنگ جامعه، همواره از دغدغه های امروزینِ کشور است. این مسئله در شهرهای کوچکتر به دلیل قدرت بیشتر عواملی مانند سنت، مذهب و فرهنگ بومی، نسبت به کلانشهرها اهمیت زیادی پیدا میکند؛ لذا هدف این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر گرایش به مد لباس در دختران است. روش: این پژوهش کاربردی، توصیفی - پیمایشی است. تأثیر عواملی چون «ویژگی های ظاهری لباس»، «مسائل فرهنگی»، «ویژگی های شخصیتیِ فرد»، «اعتقادات مذهبی» و «طبقه اجتماعی» را بهعنوان نمونه، بر انتخاب نوع لباس جوانان مورد تحلیل قرار داده است. جامعه آماری پژوهش، دختران سنین 15 تا 20 سال شهرکرد بوده و از بین آنها با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران برای جامعه نامحدود تعداد 384 نفر، به شیوه تصادفی، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته بوده است. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزئی استفاده گردید. یافته ها: ویژگیهای ظاهری و فرم لباس، با ضرب مسیر 3/0، تاثیرگذارترین عامل بوده است. بدین معنی که علی چند تمام تغییرات موجود در جامعه، در نهایت این فرم، رنگ، سبک، دوخت و برش است که مهمترین عامل در تعیین پوشش سطوح تلقی می شود. شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه با 275/0 ضریب مسیر، دومین عامل تأثیرگذار بر انتخاب مد توسط دختران است. سومین عاملِ تأثیرگذار، با 217/0 ضریب مسیر، ویژگیهای شخصیتیِ فرد بوده است. اعتقادات مذهبی با 186/0 ضریب مسیر، چهارمین عامل تاثیرگذار؛ و طبقه اجتماعی با 139/0 ضریب مسیر آخرین عامل انتخاب مد توسط دختران جوان شهری بوده است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد، کلیه عوامل مورد بررسی به ترتیب (ویژگیهای ظاهری لباس، شرایط فرهنگی، ویژگی های شخصیتیِ فرد، اعتقادات مذهبی و طبقه اجتماعی) بر گرایش دختران به مد لباس تأثیر داشته اند اما ویژگی های ظاهری دارای بیشترین تأثیر و طبقه اجتماعی کمترین تأثیر را دارند. در نتیجه تصمیمات مناسب سیاستگذاران و عملکرد طراحان لباس در چگونگی ارائه پوشاک مطابق مد به نسل جوان زنان برای ترجیح نمونههای داخلی منطبق با فرهنگ و اعتقادات به محصولات خارجی حائز اهمیت مضاعف است. |
کد مقاله | 50666 |
تعداد بازدید | 23 |
|