عنوان | واکاوی عوامل مؤثر بر میل به فرزندآوری با رویکرد پدیدارشناسی |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه پیاپی 59 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 16-1 |
کلید واژه | فرزندآوری زن ایرانی اشتغال مادران زنان متأهل عوامل مؤثر پدیدارشناسی مسئولیتپذیری مشکلات اقتصادی امنیت شغلی روش کلایزی گرایش به فرزندآوری نگرش به فرزندآوری موانع فرزندآوری مشکلات معیشتی بی میلی به فرزندآوری کاهش تمایل به فرزندآوری عوامل فرزندآوری اجاره بها افزایش سن |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر کشف و فهم مؤلفههای مؤثر در فرایند فرزندآوری در زنان متأهل ایرانی است که با استفاده از روش کلایزی و راهبرد پدیدارشناسی در پائیز سال 1401 انجام شده است. روش: بهمنظور جمعآوری دادهها با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند و روش مصاحبه نیمهساختارمند؛ در مصاحبه 23اُم اشباع نظری حاصل شد. این دادهها در مراحل هفتگانه روش کلایزی تحلیل و اعتبار روایی آنها با استفاده از معیارهای لینکولن و گوبا بررسی و تأیید شد. یافته ها: یافتههای حاصل حاکی از احصا 8-مضمون بود که 32-خوشه و 87 کد را پوشش میدادند. بر اساس کدهای شناسایی شده، مضامینی همچون اقتصادی(21کد)، فردی(19کد) و روانشناختی(14کد)، به ترتیب دارای اولویت بودند. برحسب فراوانی نیز، بیشترین فراوانی مربوط به "مشکلات اقتصادی" در خوشه موانع دولتی، "مشکلات معیشتی" در خوشه جامعه، "اجاره بها" در خوشه مسکن، "شاغل بودن مادر و امنیت شغلی زوجین" در خوشه اشتغال، "افزایش سن" در خوشه سن، "نگرش منفی" در خوشه مدرنیته و "عدممسئولیتپذیری" در خوشه پذیرش نقش خود بهعنوان پدر و مادر، بوده است. نتیجهگیری: باتوجهبه اینکه جامعهشناسان عقیده دارند تمرکز جدی بر جوانان مبنای فرزندآوری برای نسل آینده است و ثروت هر کشور جمعیت جوان آن کشور است، بنابراین یافتههای حاصل شده در پژوهش حاضر میتواند برای توسعه و پیادهسازی برنامههای بهبود فرزندآوری، موردتوجه مسئولان جامعهشناختی، اقتصادی، روانشناسی، مشاوره خانواده و ازدواج و واقع گردد. |
کد مقاله | 50662 |
تعداد بازدید | 22 |
|