| عنوان | بررسی و تحلیل ماهیت جنسیتی در ضربالمثلهای فارسی با تأکید بر رویکرد فمینیسم اگزیستانسیالیست |
| تعداد صفحات | 23 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | تحقیقات فرهنگی ایران شماره 3 پیاپی 67 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
| محدوده صفحات | 105-83 |
| کلید واژه | فمینیسم جنسیت اگزیستانسیالیسم ضربالمثل زن در ضربالمثل فمینیسم اگزیستانسیالیست فرهنگ عامیانه ضربالمثلهای جنسیتی ضربالمثلهای فارسی ضربالمثلهای عامیانه ضربالمثلهای ایرانی ماهیت جنسیتی |
| چکیده |
«جنسیت» بهعنوان یکی از مهمترین دوگانههای موجود در نظام اجتماعی و ساختار فرهنگ عامّه، موضوع و مرکز توجه جامعهشناسان و فرهنگشناسان بوده است. فمینیسم بهعنوان یکی از شاخههای جامعهشناسی، بیش از هر رویکرد دیگری به دوگانه «زن» و «مرد» و تأثیر آن بر ساخت فرهنگی جوامع پرداخته است. فمینیستهای اگزیستانسیالیست معتقدند که جهانبینیهای مردانه از طریق ابزار فرهنگی و تشدید جامعهپذیری، به دنبال تحمیل «ماهیت جنسیتی» بر زنان هستند. این «ماهیت جنسیتی»، موجب میشود تا جامعه، رفتارهایی قالبی و هنجارهایی ساختگی و خاص را بر زنان تکلیف کند. ضربالمثلهای فارسی بهعنوان یک ابزار فرهنگی مؤثر و کاربردی در فرهنگ عامّه، بهخوبی توانسته است استانداردهای جنسیتی را بازتاب دهد. با تأکید بر نظریهٔ فمینیسم اگزیستانسیالیت و با روش توصیف و تحلیل کیفی ضربالمثلهای موجود و شایع در زبان فارسی میتوان گفت که فرهنگ عامّه توانسته است تقدم اصالت وجودی زنان را نادیده بگیرد. همچنین آزادی، گزینش و انتخاب زنان را کم و زیاد کرده است و وضعیتهایی بنیادین و رفتارهایی قالبی و ثابت را برای کنترل آنان، اعمال کرده است. فرهنگ عامّه میتواند مسئولیتپذیری و فعالیت اجتماعی زنان را از طریق ابزارهای فرهنگی، محدود و وابستگی و حس تعلقپذیری را نیز بر آنان تحمیل کند. فرهنگ عامّه، نظارتپذیری، کنترل و وابستگی عاطفی و اقتصادی زنان را تنظیم میکند. در این مقاله کوشش میشود تا یافتههای فوق، در ارتباط با موضوع «ماهیت جنسیتی»، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. |
| کد مقاله | 50095 |
| تعداد بازدید | 53 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...