عنوان | اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و الگوی ارتباطی خانواده در دانشجویان دانشگاههای شهر قم |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1402 |
محدوده صفحات | 30-20 |
کلید واژه | اضطراب اجتماعی ناسازگاری اجتماعی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) الگوی ارتباطی خانواده دانشگاههای شهر قم |
چکیده |
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و ناسازگاری اجتماعی از مهم ترین مشکلات شایع در بین دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و الگوی ارتباطی خانواده در دانشجویان دانشگاههای شهر قم در سال 1402 انجام شد. روش و مواد: مطالعه بصورت نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و با مشارکت 60 نفر از دانشجویان شهر قم در سال تحصیلی 1401-1402 انجام شد. مشارکت کنندگان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طورتصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و گواه نفر قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اضطراب اجتماعی Connor و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده Fitzpatrick and Koerner جمع آوری شد. پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در ده جلسه 120 دقیقهای به صورت هفتگی و گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-22 و آزمون t، تحلیل کواریانس چندمتغیری و تک متغیری تحلیل شد. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) نمره کل الگوی ارتباطات خانواده از (3/13) 6/79 قبل از مداخله به (7/8) 1/88 بعد از مداخله در گروه آزمایش افزایش یافت ( 002/0 P = ). میانگین (انحراف معیار) نمره کل اضطراب اجتماعی از (9/5) 8/27 قبل از مداخله به (2/4) 6/22 بعد از مداخله در گروه آزمایش کاهش یافت (001/0 > P). درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی به میزان 209/0 تأثیر داشت (001/0 > P) همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود الگوی ارتباطات خانواده به میزان 153/0 تأثیر داشت (002/0 = P). در گروه گواه اختلافات معنی دار نبود. نتیجهگیری: مطالعه نشان داد درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش منجر به کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود الگوی ارتباطی خانواده در دانشجویان دانشگاه های شهر قم گردید. |
کد مقاله | 49871 |
تعداد بازدید | 10 |
|