• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و الگوی ارتباطی خانواده در دانشجویان دانشگاه‌های شهر قم
تعداد صفحات 11
نویسنده مریم جواهری - مسعود نویدی مقدم
مشخصات نشریه  سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1402
محدوده صفحات 30-20
کلید واژه اضطراب اجتماعی  ناسازگاری اجتماعی  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  الگوی ارتباطی خانواده  دانشگاه‌های شهر قم  
چکیده زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و ناسازگاری اجتماعی از مهم ترین مشکلات شایع در بین دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و الگوی ارتباطی خانواده در دانشجویان دانشگاه‌های شهر قم در سال 1402 انجام شد.
روش و مواد: مطالعه بصورت نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و با مشارکت 60 نفر از دانشجویان شهر قم در سال تحصیلی 1401-1402 انجام شد. مشارکت کنندگان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طورتصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و گواه نفر قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اضطراب اجتماعی Connor و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده Fitzpatrick and Koerner جمع آوری شد. پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در ده جلسه 120 دقیقه‌ای به صورت هفتگی و گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-22 و آزمون t، تحلیل کواریانس چندمتغیری و تک متغیری تحلیل شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) نمره کل الگوی ارتباطات خانواده از (3/13) 6/79 قبل از مداخله به (7/8) 1/88 بعد از مداخله در گروه آزمایش افزایش یافت ( 002/0 P = ). میانگین (انحراف معیار) نمره کل اضطراب اجتماعی از (9/5) 8/27 قبل از مداخله به (2/4) 6/22 بعد از مداخله در گروه آزمایش کاهش یافت (001/0 > P). درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی به میزان 209/0 تأثیر داشت (001/0 > P) همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود الگوی ارتباطات خانواده به میزان 153/0 تأثیر داشت (002/0 = P). در گروه گواه اختلافات معنی دار نبود.
نتیجه‌گیری: مطالعه نشان داد درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش منجر به کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود الگوی ارتباطی خانواده در دانشجویان دانشگاه های شهر قم گردید.

کد مقاله 49871
تعداد بازدید 10

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397