• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان چالش فرزندآوری در زنان بقاء یافته از سرطان پستان: یک مرور سیستماتیک
تعداد صفحات 15
نویسنده بهجت خرسندی - ماهرخ دولتیان - زهره محمودی - محمدعلی برومند - حمید علوی مجد
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 4
تاریخ انتشار تير - 1403
محدوده صفحات 70-56
کلید واژه فرزندآوری  عوامل روانی  سرطان پستان  سرطان  مرور نظام‌مند  سلامت باروری  گرایش به فرزندآوری  عوامل رفتاری  چالش‌های فرزندآوری  عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت  عوامل بیولوژیکی  زنان بهبودیافته از سرطان  بازماندگان سرطان  عوامل واسطه‌ای  
چکیده مقدمه: از چالش‌های سلامت باروری زنان بقاءیافته از سرطان پستان، تمایل به فرزندآوری می‌باشد که تحت تأثیر عوامل متعدد پزشکی و غیرپزشکی متعددی قرار دارد. تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت، عوامل غیرپزشکی هستند که فرزندآوری و سرطان پستان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل تعیین کننده واسطه‌ای فرزندآوری زنان بقاءیافته از سرطان پستان انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه مرور نظام‌مند بر اساس چک‌لیست PRISMA، با جست‌و‌جو در چهار پایگاه اطلاعاتی scopus، embase، web of science و pubmed با استفاده از کلید واژه­ های استاندارد شده Mesh و Emtree شامل fertility intention، social determinants of health، reproductive behavior، survivorship، breast neoplasm و معادل فارسی آنها و همچنین ترکیبات احتمالی آنها در باز زمانی 2023-2008 انجام شد.
یافته ­ها: در مجموع از بین 4542 مقاله بازیابی شده، 10 مطالعه وارد شدند. در بین مطالعات وارد شده، 7 مطالعه به‌صورت مقطعی و 3 مطالعه به‌صورت کوهورت انجام شده بود. روش نمونه‌گیری در اکثر مطالعات آسان و دردسترس بود. عوامل واسطه‌ای تعیین کننده سلامت که در تعداد بیشتری از مطالعات مورد بررسی قرار گرفته بود، عوامل رفتاری، عوامل بیولوژیک و عوامل روانی بودند که با چالش‌هایی چون افزایش تمایل و ارزش حس مادر شدن بعد از درمان، قصد باردار شدن و احساس نیاز به فرزندآوری ارتباط معنی‌داری داشت.
نتیجه­ گیری: عوامل واسطه‌ای تعیین کننده سلامت در حیطه فرزندآوری زنان بقاء‌یافته از سرطان پستان شامل: عوامل بیولوژیک، عوامل رفتاری و عوامل روانی اجتماعی می­ باشد. با توجه به محدود بودن مطالعات انجام شده در این زمینه، انجام مطالعات رابطه‌ای بیشتر جهت تشخیص دقیق این مؤلفه­ ها با توجه به تأثیر آنها در سلامت عمومی این گروه از زنان توصیه می­ شود.

کد مقاله 49870
تعداد بازدید 9

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397