• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی و استانداردسازی پرسشنامه ارزیابی کیفیت زندگی زنان در آستانه یائسگی و یائسه
تعداد صفحات 13
نویسنده حدیث السادات موسوی - نفیسه السادات نکوئی - زهرا حیدری - مرجان قدسی‌زاده - قاسم یادگارفر
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 4
تاریخ انتشار تير - 1403
محدوده صفحات 40-28
کلید واژه کیفیت زندگی زنان  روایی  پایایی  یائسگی  زنان یائسه  طراحی پرسشنامه  کیفیت زندگی  اعتبارسنجی  شاهین شهر  زنان حوالی یائسگی  پرسشنامه کیفیت زندگی زنان یائسه  
چکیده مقدمه: کیفیت ­زندگی زنان ­یائسه، همواره یک مسئله مهم بهداشتی است. پرسشنامه­ های موجود در ایران برای ارزیابی کیفیت ­زندگی زنان ­یائسه پرسشنامه­ های کوتاه ترجمه­ شده ­ای ­هستند که اکثراً تنها به اندازه ­گیری فراوانی و شدت علائم یائسگی می‌پردازند و تمام ابعاد اثرگذار بر کیفیت ­زندگی در این دوران را شامل نمی­ شوند، لذا مطالعه حاضر با هدف طراحی و استاندارد­سازی پرسشنامه ارزیابی کیفیت ­زندگی زنان در آستانه یائسگی و یائسه انجام شد.
روش‌کار: نسخه فارسی پرسشنامه با فرآیند "ترجمه- برگردان- ترجمه" تهیه و بر روی 370 نفر از زنان سن 60-47 ساله که به‌صورت تصادفی از زنان تحت پوشش مراکز جامع سلامت شاهین ­شهر اصفهان انتخاب شدند، ارزیابی شد. برای ارزیابی روایی صوری از شاخص­ امتیاز ­تأثیر، برای ارزیابی روایی محتوا از شاخص­ روایی محتوایی و نسبت اعتبار محتوا، برای ارزیابی روایی سازه از روش ­های همبستگی روایی همگرایی و روایی افتراقی و تحلیل عاملی اکتشافی و برای ارزیابی پایایی پرسشنامه و شاخص ضریب پایایی از روش‌های بازآزمایی و آلفای ­کرونباخ استفاده­ گردید.
یافته ­ها: پرسشنامه نهایی شامل 4 مقیاس (مقیاس روانی، جنسی، فیزیکی، روان­تنی) و 43 سؤال می‌باشد. بر اساس نتایج، هر یک از ابعاد روانی، جنسی، فیزیکی و روان‌تنی به‌ترتیب ضرایب آلفای کرونباخ 862/0، 805/0، 669/0، 728/0 و در کل 879/0 و به‌ترتیب مقادیر همبستگی درون خوشه‌ای 875/0، 899/0، 841/0، 908/0 و در کل 824/0 را کسب کردند. روایی صوری، روایی محتوا و روایی سازه تأیید شد.
نتیجه ­گیری: مطالعه حاضر یک ابزار استاندارد، روا و پایا برای ارزیابی کیفیت زندگی زنان در آستانه یائسگی و یائسه به زبان فارسی ارائه می­ کند و استفاده از این پرسشنامه جهت ارزیابی کیفیت زندگی این زنان می‌تواند گامی مؤثر در جهت بهبود آن باشد.

کد مقاله 49868
تعداد بازدید 8

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397