• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین ترس از زایمان طبیعی و عوامل مرتبط با آن در زنان نخست باردار: یک مطالعه ترکیبی
تعداد صفحات 16
نویسنده سهیلا پیرداده بیرانوند - زهرا  بهبودی مقدم  - مریم حسنی - شورانگیز بیرانوند - علی بیگی‌زاده
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 3
تاریخ انتشار خرداد - 1403
محدوده صفحات 36-21
کلید واژه بارداری  زنان باردار  زایمان طبیعی  مطالعه کیفی  زنان نخست باردار  ترس از زایمان  مطالعه مقطعی  پژوهش ترکیبی  
چکیده مقدمه: ترس از زایمان طبیعی، یک مشکل شایع در زنان باردار می­ باشد. مطالعه حاضر با هدف تبیین ترس از زایمان طبیعی و عوامل مرتبط با آن در زنان نخست باردار انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه ترکیبی با رویکرد متوالی - توضیحی از نوع انتخاب مشارکت کنندگان، در سال 94-1393 انجام شد. در فاز کمّی 400 زن نخست باردار با سن حاملگی 32-18 هفته به روش نمونه‌گیری خوشه­ ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه­ های نگرش زایمان، مشخصات دموگرافیک و حمایت اجتماعی نورتوس استفاده شد. آنالیز داده­ ها با آزمون­ های کای اسکوئر، تی، من ویتنی و رگرسیون لجستیک چندگانه انجام شد. در فاز کیفی با 15 زن نخست باردار با نمونه‌گیری مبتنی بر هدف، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته عمیق با استفاده از سؤالات باز انجام شد. داده ­ها با استفاده از روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: میانگین نمره ترس از زایمان طبیعی 44/9 ± 86/37 و شیوع آن 8/80% (CAQ ≥ 28) بود. بر اساس نتایج آنالیز رگرسیون لجستیک چندگانه، بین عدم کفایت درآمد (020/0 = p)، عدم شرکت در کلاس­ های آمادگی زایمان (040/0 = p) و انتخاب روش زایمان طبیعی (001/0 > p) با ترس از زایمان ارتباط معنی‌داری وجود داشت. در مرحله کیفی سه درون‌مایه احساس عدم توانمندی برای زایمان طبیعی، سردرگمی در تصمیم‌گیری و نگرانی از عوارض زایمان طبیعی به‌دست آمد.
نتیجه­ گیری: ترس از زایمان طبیعی تحت تأثیر عوامل فردی، اجتماعی و فرهنگی می­ باشد. پیشنهاد می­ شود که ارائه دهندگان خدمات سلامت از نتایج این مطالعه جهت اجرای برنامه‌های آموزشی ترغیب کننده زایمان طبیعی استفاده کنند.

کد مقاله 49867
تعداد بازدید 8

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397