• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین تجارب دانشجویان متأهل از چالش‌های فرزندآوری در دوران دانشجویی: مطالعه کیفی
تعداد صفحات 14
نویسنده محمد خمرنیا - مهدیه بختیاری - مصطفی پیوند - محمدحسن امیری مقدم
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1403
محدوده صفحات 79-66
کلید واژه فرزندآوری  دانشجویان متأهل  مشکلات اقتصادی  مطالعه کیفی  گرایش به فرزندآوری  دوران دانشجویی  چالش‌های فرزندآوری  چالش‌های اقتصادی  تجارب دانشجویان  دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  چالش‌های فردی  بی میلی به فرزندآوری  چالش‌های تحصیلی  
چکیده زمینه و هدف: فرزندآوری یکی از مهمترین مؤلفه ­های علم جمعیت‌شناسی می ­باشد. امروزه، کاهش تمایل به فرزندآوری و در نتیجه کاهش نرخ باروری در فهرست مسائل مهم اجتماعی جوامع جای گرفته است. کاهش رشد جمعیت پیامدهای فاجعه باری برای سلامت یک کشور به همراه خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب دانشجویان از چالش ­های فرزندآوری در دوران دانشجویی انجام شد.
روش­ ها: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. جامعه مورد پژوهش شامل تمامی دانشجویان متاهلی بودند که تمایل به فرزندآوری نداشتند. نمونه­ گیری به روش مبتنی بر هدف بوده و تا زمان رسیدن به اشباع داده‌ها ادامه داشت. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از راهنمای مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد و 18 مشارکت‌کننده تحقیق (10 مرد و 8 زن) مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد.
نتایج: در این مطالعه 44 درصد مشارکت‌کنندگان بین 26-22 سال بودند. مقطع تحصیلی اکثر آن‌ها (8 نفر) کارشناسی ارشد بود. بر اساس تحلیل داده‌ها 3 چالش اصلی در رابطه با عدم تمایل به فرزندآوری استخراج گردید. چالش­ های اقتصادی شامل دو زیرطبقه مشکلات مالی و عوامل شغلی، چالش­ های مرتبط با تحصیل شامل دو زیر طبقه عوامل مرتبط با دانشگاه و عوامل زمانی مرتبط با تحصیل و چالش ­های فردی شامل سه زیر طبقه مسائل ذهنی، مسائل جسمی و عوامل مرتبط با ازدواج بود.
نتیجه­ گیری: کاهش مشکلات اقتصادی به عنوان مهمترین دلیل عدم تمایل به فرزندآوری، حتی بدون تصویب سیاست­ های تشویقی در راستای فرزندآوری، می‌تواند منجر به افزایش نرخ باروری شود. برای این مهم باید زیر ساخت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه به صورت پایدار توسعه پیدا کند.

کد مقاله 49864
تعداد بازدید 10

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397