• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی میزان شیوع بالینی بیماری‌های مقاربتی و عوامل مرتبط با آن در زنان شهر زاهدان
تعداد صفحات 15
نویسنده فاطمه سعیدی نژاد - حسین انصاری - مجید سرتیپی - نرجس نوری - احمد بلوری
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 38-24
کلید واژه شیوع  زاهدان (شهرستان)  بیماری‌های مقاربتی  بیماری‌های منتقله به روش جنسی  عفونت‌های منتقله جنسی  کلامیدیا  تریکوموناس  تماس جنسی  بیماری‌های مقاربتی جنسی  میزان شیوع  آمیزش جنسی  بیماری عفونی آمیزشی  سیفلیس  شیوع بیماری  زگیل تناسلی  گنوره  تبخال تناسلی  
چکیده زمینه و هدف: عفونت ­های آمیزشی عموماً از طریق تماس جنسی انتقال می‌یابند و جزء بیماری­هایی است که امروزه در جهان به شیوع بالایی رسیده است؛ لذا این مطالعه باهدف بررسی میزان شیوع بالینی بیماری­های منتقله از راه آمیزش جنسی و عوامل مرتبط با آن در مراجعه ­کنندگان به مطب­ ها و کلینیک ­های زنان شهر زاهدان در سال 1402 انجام شد.
روش­ ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 1500 نفر از زنان مراجعه کننده به مطب­ ها و کلینیک­ های زنان شهر زاهدان در سال 1402 انتخاب شدند. برای انتخاب شرکت­ کنندگان از روش نمونه ­گیری ساده و در­­ دسترس استفاده شد. داده ­ها از طریق چک­ لیست جمع­ آوری شد. نتایج با استفاده از نرم افزار STATA14 با سطح معناداری 0/05 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در این پژوهش، شیوع بیماری­های منتقله از راه آمیزش جنسی در زنان شهر زاهدان 20/4 درصد می باشد، به طوری که میزان شیوع تریکومونیازیس 7/2 %، کلامیدیازیس 4/1%، گنوره 2/1%، سیفلیس 0/7%، زگیل تناسلی 3/8%، تبخال تناسلی 2/5% بود. متغیرهای شغل، ازدواج مجدد همسر، سفر خارج از کشور همسر، تعداد ازدواج، سابقه ابتلا به بیماری­ های مقاربتی و سیگاری بودن فرد رابطه معنی­ داری با ابتلا به بیماری­ های منتقله از راه آمیزش جنسی داشتند.
نتیجه­ گیری: به‌طورکلی شیوع بالینی بیماری­ های آمیزشی بیشتر از حد انتظار بود. به نظر می‌رسد شیوع این بیماری­ ها به‌خصوص در کوهورت‌های جدیدتر با توجه به جوانی جمعیت افزایش پیدا می‌کند و نیاز مبرم به آموزش، آگاهی و غربالگری دوره ای افراد در معرض خطر توصیه می شود.

کد مقاله 49862
تعداد بازدید 8

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397