• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش‌بینی آمادگی ازدواج بر اساس مدل هویت، صمیمیت، تمایل به ازدواج و خوش‌بینی
تعداد صفحات 14
نویسنده سجاد بشرپور - سپیده استیری
مشخصات نشریه  خانواده پژوهی - دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده - علمی پژوهشی سال 19 شماره 4 پیاپی 76
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 566-553
کلید واژه ازدواج  هویت  هویت یافتگی  تمایزیافتگی  دانشگاه تهران  صمیمیت  رغبت به ازدواج  دانشجویان دانشگاه تهران  دانشگاه شهید بهشتی  دانشگاه علامه طباطبایی  دانشجویان مجرد  خوش‌ بینی   آمادگی به ازدواج  
چکیده هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی مدل آمادگی ازدواج بر اساس متغیرهای هویت‌یافتگی، صمیمیت مبتنی بر تمایزیافتگی، تمایل به ازدواج و خوش‌بینی است.
روش این پژوهش از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان مجرد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تهران تشکیل داده‌اند که به شیوه غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. نمونه‌های هر دو جنس در بازه سنی 20 تا 35 سال قرار داشتند. در این مطالعه 597 آزمودنی پرسش‌نامه‌های مربوطه را تکمیل کردند که از این میان پاسخ‌ 37 شرکت‌کننده ملاک‌های خروج را احراز کردند و از نمونه حذف شدند و درنهایت 560 نفر به ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه هویت‌یافتگی بنیون و آدامز، سیاهه روان‌شناختی قدرت ایگو، رغبت‌سنج ازدواج، پرسش‌نامه خوش‌بینی و معیارهای آمادگی ازدواج پاسخ دادند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق معادله‌های ساختاری انجام شد.
یافته‌ها نشان داد متغیر‌های پژوهش، واریانس بالایی از آمادگی ازدواج را پیش‌بینی می‌کنند.
نتیجه‌گیری: از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت هویت‌یافتگی، صمیمیت، تمایل و خوش‌بینی به ازدواج تأثیر مثبت معناداری بر آمادگی ازدواج جوانان دارد و بر حسب آن‌ها می‌توان آمادگی ازدواج در جوانان را بررسی و تقویت کرد.

کد مقاله 48810
تعداد بازدید 7

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397