• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش‏‌بینی گرایش به سوء مصرف مواد در نوجوانان دختر بر اساس انسجام روانی و شفقت‏‌ورزی به خود
تعداد صفحات 24
نویسنده مرضیه هاشمی - غزل خانزادی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 21
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1402
محدوده صفحات 679-702
کلید واژه دختران نوجوان  نوجوانان تهرانی  گرایش به اعتیاد  تهران  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دانش‌آموزان دبیرستانی  اعتیاد نوجوانان  اعتياد دختران نوجوان  نوجوانان دبیرستانی  سوء مصرف مواد   دانش‌آموزان نوجوان  شفقت خود  انسجام روانی  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده زمینه و هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر انسجام روانی و شفقت‌ورزی به خود بر گرایش به سوءمصرف مواد در نوجوانان دختر شهر تهران انجام شد.
روش: پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع مطالعات همبستگی بود. تمامی نوجوانان دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم در مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1402 جمعیت آماری پژوهش را تشکیل دادند، که از بین آن‏ها با روش نمونه‏ گیری تصادفی خوشه‏ ای چندمرحله‏ ای انتخاب شد. برای گردآوری داده‏ ها علاوه بر چک‏ لیست اطلاعات دموگرافیک-فرم محقق ساخته از پرسشنامه استعداد اعتیاد-ویراست نوجوانان (زینالی، 1393)، پرسشنامه تجدیدنظر شده احساس انجسام روانی (فلنسبرگ و همکاران، 2006) و پرسشنامه شفقت‏ ورزی به خود (نف، 2003) استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل اطلاعات با روش ‏های آمار توصیفی و ماتریس همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه با SPSS-v26 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نمره کل انسجام روانی (65/0- = r و 012/0 > P) و ابعاد آن با گرایش نوجوانان دختر به سومصرف مواد همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد. بین نمره کل شفقت‏ ورزی به خود (47/0- = r و 018/0 > P) و ابعاد آن شامل مهربانی با خود، ذهن آگاهی و اشتراکات انسانی با گرایش به سوءمصرف مواد، همبستگی معکوس و معنادار و بین ابعاد خودانتقادی، انزوا و همانندسازی با گرایش به سوءمصرف مواد همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت (05/0 > P ).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها بر اهمیت تقویت انسجام روانی و شفقت‌ورزی به خود در کاهش گرایش به سوءمصرف مواد در نوجوانان دختر تأکید دارند که این امر نشان‌دهنده ارزش این دو عامل در برنامه‌های پیشگیری و آموزشی است.

کد مقاله 48808
تعداد بازدید 6

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397