عنوان | تأثیر شبکههای اجتماعی بر مدیریت بدن زنان در ایران از منظر خبرگان؛ مطالعه موردی اینستاگرام |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | راهبرد اجتماعی فرهنگی - پژوهشكده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام - علمی پژوهشی سال 13 شماره 1 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 60-37 |
کلید واژه | ایران بدن زنان مدیریت بدن بدن اجتماعی شبکههای اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی نظارت بدنی اینستاگرام ظاهر بدنی مدیریت بدن زنان دیدگاه خبرگان توجه بدن |
چکیده |
امروزه در بین زنان جهان به ویژه زنان ایران، توجه و مدیریت بدن افزایش یافته و زنان با اعمال تغییر در ظاهر بدن خویش به دنبال ساخت بدن اجتماعی میباشند؛ یعنی بدنی که از نظر ظاهری، آرایشی و پوششی مورد پذیرش انتظارات فرهنگی و اجتماعیای باشد که از سوی رسانهها تبلیغ میشوند. در ایران آمارهای استفاده از لوازم آرایش، رژیمهای غذایی طاقتفرسا و جراحیهای زیبایی تاییدکننده این موضوع است. از طرفی در فرآیند مدیریت بدن، رسانههای مختلف از جمله شبکههای اجتماعی نقش مهمی دارند. اینستاگرام یکی از این شبکه هاست که به دلیل دسترسی آسان و تصویری بودن، توانسته بر بدن زنان تاثیرگذار باشد. این پژوهش بدنبال پاسخ به این پرسش است که اینستاگرام بر چه ابعادی از بدن زنان تاثیر گذاشته و راهکارهای مقابله با آن کدام است؟ برای پاسخ به این پرسش از روش دلفی و تکنیک شانون استفاده شد. لذا دیدگاههای 10 نفر از خبرگان علوم سیاسی و اجتماعی گردآوری گردید. یافتهها نشان داد که مهمترین ابعاد بدن زنان که تحت اینستاگرام قرار گرفته از دسته ابعاد «ورزشی-سلامتی» است و پس از آن، دسته ابعاد «آرایشی»؛ «زیبایی » و « پوششی» قرار دارند. همچنین این پژوهش بدنبال ارائه راهکارهای کارآمد برای مقابله با این تاثیرات میباشد. |
کد مقاله | 48764 |
تعداد بازدید | 32 |
|